فریب نخورید طالبان تغییری نکرده است!

 


اسپکتاتور: آیا طالبان واقعاً موضع خود را تغییر داده است ؟ کسانی که طرفدار گفتگو با طالبان هستند ، مدام این امر را مطرح می کنند و می گویند ، این گروه از اشتباهاتی را که در سال های منتهی به 11 سپتامبر مرتکب شده درس گرفته است. برخی دیگر ادعا می کنند که این سازمان اکنون به اهداف محلی و ملی متعهد است ، نه تروریسم بین المللی و طالبان می تواند خود و مواضعش را تعدیل کند . به نظر می رسد که همه این رویکردها یک دیدگاه مشترک نسبت به حوادث افغانستان دارد: بین واکنش غرب نسبت به وقایع افغانستان و آنچه در واقع اتفاق می افتد ارتباطی وجود ندارد. 

مشاور امنیت ملی پاکستان ، دکتر معید و یوسف ، می گوید زمان آن رسیده که با حقایق روبرو شویم. باید بپذیریم طالبان پیروز شده و افغانستان را در اختیار دارد. باید با آنان مذاکره کنیم و این گروه را به عنوان شریک خود در نظر بگیریم. وی در رویدادی در ماه گذشته و در برنامه ای با عنوان <تغییر سیاست> گفت که افغانستان به کمک های بین المللی نیاز دارد .اما من  با داشتن تجربه یک دوره دیپلماتیک در جهان مسلمانان و به عنوان نویسنده کتاب بررسی دولت اخوان المسلمین در سال 2015  به این باور شک دارم. باوری که می گوید طالبان به واقع تغییر کرده است را نمی پذیرم.

این ادعا که همیشه بین طالبان ، القاعده  و دولت اسلامی خراسان تمایز روشنی وجود دارد ، قابل بحث است. این درست است که هر کدام از این گروه ها از  بخش های گوناگون اسلامگرایی سرچشمه می گیرند اما نقاط مشترک بسیاری وجود دارد. دولت اسلامی خراسان در گذشته با ترس و وحشت آفرینی با رقبای خود جنگیده است. این گروه شامل تعدادی از سربازان ناراضی طالبان پاکستانی و افغان است. به نظر می رسد حمله های اخیر در فرودگاه کابل حداقل تا حدی برای به چالش کشیدن ادعاهای طالبان مبنی بر کنترل کامل اوضاع طراحی شده است. اما بسیاری از زمینه های مشترک در جهان بینی و ضرورت امر جهاد مسلحانه در این بین وجود دارد.....

منبع و ادامه :اسپکتاتور

نظرات

پست‌های پرطرفدار