ناتو به اوکراین برای جنگیدن کمک می کند اما نه برای پیروز شدن!

 


فارین پالسی: موضوع جنگ روسیه و اوکراین بر اجلاس ناتو در واشنگتن این هفته غالب بود، چرا که این ائتلاف از طرح هایی برای تشدید حمایت از کی یف و ارائه یک مسیر "غیرقابل بازگشت" برای عضویت نهایی  این کشور در پیمان دفاعی پرده برداری کرد.
اقداماتی که این هفته اعلام شد از جمله ایجاد یک فرماندهی جدید ناتو برای هماهنگی آموزش و تحویل تسلیحات، تحویل جنگنده‌های F-16 و یک پیمان امنیتی جدید  را شامل می شد که همگی بر تلاش‌های در حال انجام در پایتخت‌های غربی برای تغییر حمایت از اوکراین در یک دوره طولانی با توجه به رفتار روسیه، تاکید دارد. 

آندری یرماک، نزدیکترین مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز پنجشنبه در یک رویداد جانبی گفت که کی یف از نتایج این نشست "راضی" است. او گفت: «ائتلاف گام های واقعی رو به جلو برداشته است.
اما این اجلاس همچنین بر تنش مرکزی در استراتژی غرب برای حمایت از اوکراین تأکید کرد: کمک های نظامی نقش تعیین کننده ای در توانمند ساختن کی یف برای دفع نیروهای روسیه ایفا کرده است، اما نتوانسته این کشور را قادر به پیروزی واقعی در جنگ کند.
لیانا فیکس، یکی از اعضای اتحادیه اروپا در شورای روابط خارجی، گفت: «ما اساساً از اوکراین حمایت می‌کنیم تا در نبرد باقی بماند و به پیشرفت‌هایی دست پیدا کند اما در واقع نه برای  پیروز در این نبرد. استراتژی واقعی برای جنگ وجود ندارد.» 

متحدان در امتداد جناح شرقی ناتو، به ویژه کشورهای بالتیک و لهستان، مدت‌هاست که خواستار افزایش حمایت از اوکراین شده‌اند. اما متحدان با پیشرفته ترین سیستم های تسلیحاتی - به ویژه ایالات متحده - در تلاش برای جلوگیری از تشدید رویارویی در مارپیچ با مسکو هستند و روش محتاطانه تری اتخاذ کرده اند.

این حمایت مجدد در حالی صورت می‌گیرد که حملات هوایی روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین ضربه زده و منجر به قطعی گسترده برق در ماه‌های اخیر شده است. روز دوشنبه، در حالی که سران کشورها و دولت ها عازم واشنگتن می شدند، روسیه در روز روشن به بیمارستان کودکان در کی یف حمله کرد و گلوله ای به سمت ائتلاف شلیک کرد. مایکل کوفمن، کارشناس نیروهای مسلح اوکراین در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، گفت: اقدامات جدید ناتو «در زمان حساسی انجام می‌شود و به اوکراین کمک می‌کند تا از بدترین سناریو در سال جاری جلوگیری کند».

اریک سیاراملا، معاون سابق افسر اطلاعات ملی روسیه در مورد ایالات متحده گفت: «اولویت اصلی در همه این اعلامیه‌ها، به ویژه در بخش دفاع هوایی، خنثی کردن مناطقی است که روسیه در آن برتری آشکار دارد. در شورای ملی اطلاعات روز سه‌شنبه، بایدن اعلام کرد که ایالات متحده با مشارکت سایر کشورها، پنج سامانه دفاع هوایی جدید را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد تا به این کشور در دفع حملات موشکی روسیه کمک کند. سیاراملا که اکنون یکی از اعضای ارشد کارنگی است، می‌گوید: «قطعاً باید به اوکراینی‌ها اجازه داد که خونریزی را متوقف کنند و شروع به بازسازی کشور خود کنند.

اما تحلیلگران تردید دارند که اقدامات اعلام شده در این هفته بتواند جریان را در میدان جنگ تغییر دهد. دریابان نیروی دریایی سلطنتی هلند، «اوکراینی‌ها به چیزی بیش از دم و دستگاهی که ما راه‌ انداخته ایم برای پیروزی نیاز دارند». راب بائر، رئیس کمیته نظامی ناتو روز پنجشنبه در حاشیه نشست سران به فارین پالیسی گفت.

نیروهای مسلح روسیه پس از عملکرد ضعیف غیرمنتظره خود در ماه‌های اولیه جنگ، سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد به عقب برگشته‌ و به سرعت تلاش دارند یاد بگیرند که چگونه با سیستم‌های تسلیحاتی جدید و با فناوری پیشرفته که توسط متحدان غربی اوکراین عرضه می‌شوند، مقابله کنند.........

منبع و ادامه : فارین پالسی

نظرات

پست‌های پرطرفدار