آیا خلیج فارس هنوز اهمیت دارد؟

 


نشنال اینترست: ایالات متحده از هنگام متحمل شدن تأثیرات اقتصادی تحریم نفتی 1973، جریان آزاد نفت از خلیج فارس را برای امنیت اقتصادی و ملی خود بسیار مهم می داند. اکنون بیش از پنجاه سال از وقایع سال 1973 می گذرد، ایالات متحده اکنون در حال بررسی یک پیمان امنیتی با عربستان سعودی است، پیشنهادی که با مبنای دسترسی به نفت خلیج فارس ذست کم تا حدی ناشی از اهمیت فرضی ایالات متحده است. 

واشنگتن خلیج فارس را به عنوان یک مرکز مهم ، به چند دلیل به لحاظ منافع امنیتی همچنان در زیر نگاه خود دارد. دلیل اول، ایالات متحده ترانزیت ایمن نفت از خلیج فارس را به عنوان یک نگرانی اقتصادی و امنیتی حیاتی می داند. دوم، تسلط بر خلیج فارس به معنای تسلط بر سه نقطه مهم در تجارت دریایی است: تنگه هرمز، کانال سوئز و تنگه باب المندب. سوم، سرمایه گذاری مازاد نفت عربستان در آمریکا. تعهدات دولت باعث حفظ قیمت جهانی نفت در ایالات متحده می شود. دلار، که به نوبه خود یک جزء اصلی در حفظ موقعیت خود به عنوان ارز ذخیره جهانی است و به ایالات متحده برتری مالی می دهد.

این سه دلیل اصلی با چهارمین دلیل همگام می‌شوند: اگر ایالات متحده به طور مستمر بر منطقه تسلط نداشته باشد، یک قدرت بزرگ رقیب مانند (اتحاد جماهیر شوروی سابق و اکنون چین) به دنبال به زیر نفوذ گرفتن این منطقه  خواهند بود. . با این حال، همانطور که پویایی امنیت ژئوپلیتیکی نیز تغییر کرده ،اقتصاد جهانی از دهه 1970 به طور چشمگیری تغییر کرده است، آیا خلیج فارس همچنان برای آمریکا حیاتی است؟ آیا این منطقه ارزش یک تعهد امنیتی اضافی را دارد؟

نخست، مسئله همیشه مهم نیاز غرب به نفت خلیج فارس و ترسی که تحریم نفتی 1973 القا کرد وجود دارد. در حالی که ایالات متحده به طور مداوم یکی از تولیدکنندگان برتر نفت بوده ، در طول همان دوره نیز یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت بوده است. بنابراین، اقتصاد این کشور با وجود تولید خود، همواره به واردات نفت اضافی نیاز داشته است. به عنوان یک قدرت نفتی رو به رشد در دهه 1970، این پویایی به عربستان سعودی و اوپک قدرتی اقتصادی در برابر ایالات متحده اعطا کرد. ایالات متحده با این حال، از دهه 1970، ایالات متحده تلاش های قابل توجهی برای کاهش وابستگی خود به نفت خارجی انجام داده و این کار را با موفقیت انجام داده است. علاوه بر این، بازار نفت مدرن بسیار انعطاف‌پذیرتر از بازار دهه 1970 است، به این معنی که اکنون بازار بسیار آسان‌تر خود را با تغییرات را تطبیق می دهد..........

منبع و ادامه: نشنال اینترست


نظرات

  1. ایران هم نقشی را بازی می‌کند که تنها منافع و منابع خود را بر باد می‌دهد.....

    پاسخحذف
  2. نقش ما در این وسط چیست جنگ با آمریکا اعراب ارزان فروختن نفت؟

    پاسخحذف
  3. چین هم اینجا هست ، زیر آبی کارش را می کند....

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار