خانه پوشالی حکومت ایران!

 


نشنال اینترست:انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست جمهوری ایران، نمایشی فرعی و فریبنده برای رقابت واقعی و جنگ قدرت در جمهوری اسلامی است. با مرگ رهبر هشتاد و پنج ساله علی خامنه ای که در سی و پنج سال گذشته با مشت آهنین بر ایران حکومت کرده ، چه کسی جانشین او خواهد شد؟ ابراهیم رئیسی تا زمان مرگش در سانحه هلیکوپتر محبوب بود. او از اعتبار مناسبی برخوردار بود و نه تنها در ریاست جمهوری بلکه در قوه قضائیه نیز خدمت می کرد و همینطور یک زیارتگاه بزرگ مذهبی را مدیریت می کرد. 

مرگ رئیسی مجتبی خامنه‌ای، پسر پنجاه و پنج ساله رهبر کنونی را در موقعیت مناسبی برای جانشینی پدرش قرار می‌دهد. بر روی کاغذ، مجتبی تنها یک حوزه علمیه است، که در واقع مدیر دفتر پدرش نیز هست که به او درک دقیقی از عملکرد درونی سیستم رهبری بدهد. او همچنین روابط نزدیکی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دستگاه های امنیتی گسترده تر دارد.

حمایت از سوی تشکیلات امنیتی رژیم می تواند بسیار مهم باشد. هر چند شخص مجتبی با توجه به ریسک های بالا با چالش هایی نیز روبرو خواهد شد. در جمهوری اسلامی، ولی فقیه بالاترین مقام است و بر نیروهای مسلح نظارت دارد و می تواند تقریباً هر سیاست قانونی یا اجرایی را لغو کند. شخص رهبری بسیاری از ثروت کشور را کنترل می کند و منابع، قدرت و موقعیت را بین متحدانش تقسیم می کند. در نتیجه، یک رهبر جدید می تواند مقامات ارشد پیشینیان خود را از حلقه درونی اخراج کند یا موقعیت آنان را از ایشان سلب کند. با ظهور یک حلقه داخلی جدید، افراد نزدیک به رهبر سابق حتی می توانند به جرایم بزرگ متهم شوند 

آنچه در گذشته رخ داده، مقدمه ای ست. جمهوری اسلامی تنها یک رویداد جانشینی را تجربه کرده : آنهم ظهور خامنه‌ای پس از مرگ خمینی در سال 1989. در آن زمان، احمد پسر خمینی نقش مهمی داشت. احمد با همکاری خامنه ای و علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس وقت، به عزل جانشین منتخب خمینی، حسینعلی منتظری کمک کرد. خامنه ای و رفسنجانی متعاقباً به احمد خیانت کردند. در حالی که خامنه ای به مقام رهبری ورفسنجانی به رئیس جمهور رسید، احمد در حاشیه ماند. او شش سال بعد در چهل و نه سالگی در شرایط مشکوکی درگذشت. درسی که مجتبی می گیرد این است که زندگی او به توانایی او در تحکیم قدرت بستگی دارد.

مجتبی از نظر تئوریک با رقابتی از سوی اردوگاه‌های متعدد روبرو است، که همگی استدلال خواهند کرد که جانشینی موروثی، علی‌رغم اهمیت رهبری موروثی در تاریخ اولیه شیعه، یک اصل مهم نظام را تضعیف خواهد کرد که پایان دادن به سلطنت موروثی را منبع مشروعیت خود قرار داده است. بسیاری از آیت‌الله‌های ارشد  آرزوی رهبری در سر دارند و تلاش خواهند کرد دیدگاه‌های سازش ناپذیر خامنه‌ای را منعکس کنند، اما خود این عده نیز بسیار پیر هستند. به عنوان مثال، احمد جنتی، یکی از روشنفکران رژیم که در حال حاضر ریاست شورای نگهبان را بر عهده دارد که نامزدها و قوانین را بررسی می کند، نود و هفت سال سن دارد.....

منبع و ادامه: نشنال اینترست

نظرات

پست‌های پرطرفدار