قدرت گرفتن روابط روسیه با ایران !

 


پولیتیکو: همزیستی مستمرمسکو و تهران در امور دفاعی ، نشان دهنده این است که دو جنگ‌ اسرائیل و اوکراین به هم مرتبط هستند و غرب نیز نباید ساده لوحانه این دو را از هم مجزا بداند.
هفته گذشته، زمانی که سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت  و وزیر دفاع سابق روسیه در تهران بود، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه سامانه‌های موشک‌های بالستیک کوتاه برد اسکندر و سامانه‌های جنگ الکترونیک مورمانسک-بی‌ان را به ایران منتقل کرده است. در صورت تایید، این انتقال نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای پیروزی در جنگ خود بر علیه اوکراین، چه رفتاری خواهد کرد.

اسکندر با بردی در حدود 310 مایل و توانایی شلیک کلاهک های متعارف یا هسته ای، جزء اصلی توانایی موشک های بالستیک روسیه است. این در حالی است که مورمانسک-BN برای اولین بار در سال 2014 به کار گرفته شد و یک سیستم مدرن است که بدون شک در اختیار گرفتنش، یک ارتقاء برای ایران خواهد بود.

این نقل و انتقالات همراه با احتمال دستیابی ایران به هواپیماهای جنگنده سوخو-35 روسیه یا به زودی در اختیار گرفتن آنها - به وضوح نشان دهنده قیمت گزاف فناوری پیشرفته ای است که تهران در ازای کمک به اوکراین از مسکو می گیرد.

 ایران با دریافت آنچه می تواند از روسیه تهیه کند ،در این زنجیره غذایی بالا می رود و از سوی دیگه تهدید بر علیه منافع و متحدان ایالات متحده در خاورمیانه در حال گسترش است. از آنجایی که روسیه نه تنها به طور فعال به ایران در تقویت دفاعش در برابر حملات آینده کمک خواهد کرد، بلکه فنآوری های نظامی پیشرفته و پول نقد حاصل از فروش تسلیحات را نیز در اختیار تهران قرار می دهد و به آخوندها این امکان را می دهد که در سراسر منطقه و فراتر از آن اختلاف و خشونت ایجاد کنند.
گسترش روابط از کانال نظامی به مسیر نظامی و صنعتی دفاعی بین ایران و روسیه جنبه دیگری از راه هایی است که تصمیم روسیه برای آغاز تهاجم تمام عیار خود به اوکراین را سرعت  داد و دامنه همکاری نزدیک تر دشمنان ایالات متحده را نیز افزایش داد.
البته، ایران و روسیه پیش از فوریه 2022 روابط دفاعی قوی داشتند. با این حال، این رابطه عمدتاً شامل خرید تسلیحات روسی توسط تهران بود. از آن زمان، تحولات جدید این پارادایم را تغییر داده است و نه تنها توانایی مسکو را برای در امان نگه داشتن فناوری پیشرفته از ایران تضعیف کرده ، بلکه حتی در برخی موارد، این کشور را به موقعیت غیرعادی جستجوی فناوری ایران وادار کرده است...

منبع و ادامه: پولیتیکو

نظرات

  1. در مقابل، گروه دیگری معتقدند اگر چه همکاری در حوزه‌های مختلف سیاسی، نظامی و اقتصادی میان دو کشور گسترش یافته اما همچنان منافع ایران و روسیه در حوزه انرژی، مناقشات منطقه قفقاز جنوبی و حتی رقابت‌های منطقه‌ای در خاورمیانه با یکدیگر تعارض دارد. اکنون با توجه به تحولات نظام بین‌الملل پس از جنگ اوکراین، تقابل گسترده میان روسیه و غرب و نیز سیاست نگاه به شرق ایران، این سوال مطرح می‌شود که آیا روسیه متحد استراتژیک ایران است؟ ایران در مواجهه با بحران‌های منطقه‌ای و در مقابله با آمریکا و متحدانش تا چه اندازه می‌تواند روی حمایت روسیه حساب کند؟

    پاسخحذف
  2. هدف نهایی تحریم ها مجازات نیست، بلکه ایجاد تغییر مثبت در رفتار است.

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار