استراتژی جامع و جدید ایالات متحده در قبال ایران!


بنیاد دفاع از دموکراسی: بنیاد دفاع از دموکراسی برنامه جامعی برای سیاست گذاران و متحدان آمریکا  تدوین کرده تا برای حمایت از مردم ایران و مقابله با تهدیدهای جاری جمهوری اسلامی به کار گیرند. این استراتژی بیان می‌ کند که چگونه واشنگتن می‌تواند عناصر متعددی از قدرت ملی را مستقر کند و توصیه‌های مشخص و قابل اجرا برای نهادهای مربوط در دولت ایالات متحده ارائه کند.

انقلاب جدید در ایران از یکسو و همراهی و حمایت نظامی رژیم از روسیه، به جو بایدن و اکثریت دو حزب در کنگره این فرصت را می دهد تا مسیر جدیدی را ترسیم کنند. پرزیدنت بایدن این امر ضروری را به رسمیت شناخته و قول داده است که «ما ایران را آزاد خواهیم کرد». هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا اخیراً گفت: «در حال حاضر با ایران درباره هیچ چیز، از جمله توافق هسته‌ای مذاکره نخواهم کرد.» کلینتون تأکید کرد که ایالات متحده نباید «به نظر برسد که به دنبال توافق [با ایران] در زمانی هستیم که مردم ایران در مقابل ظالمان خود ایستاده‌اند».

دولت در برابر کنگره و دیگر متحدانش متعهد شده که  توسعه "پلن ب" برای مقابله به طیف وسیع تهدیدات ایران بپردازد. ما امیدواریم که طرح این بنیاد کمک مفیدی برای سیاستگذارانی باشد که پلن ب را توسعه می دهند: و این به معنای حمایت مداوم از مردم ایران آن هم با فشار قاطعانه بر رژیم تهران است . 

عنصر مهم این طرح هر چه که باشد، یک چیز آشکار و روشن در آن وجود دارد: استراتژی بایدن باید از اعتراضات کنونی در داخل ایران و فوران خشم مداوم در برابر حکومت دینی حمایت کند. حتی پیش از اعتراض های جدید خیابانی در سال 2022،
 و پس از قتل وحشیانه مهسا امینی زن 22 ساله ایرانی توسط نیروهای امنیتی رژیم، اعتراض ها پیشتر و با شدت در ایران رخ می داد و در جریان بود.

در سال 2009، چنبش سبز شاهد آن بود که صدها هزار ایرانی در اعتراض به انتخاب دوباره و جعلی رئیس جمهور وقت ایران، محمود احمدی نژاد به خیابان ها آمدند. تظاهرات سراسری در اواخر سال 2017 جمهوری اسلامی را تکان داد و  پس از آن نیز به طور منظم رخ داد. به گزارش رویترز، در نوامبر 2019، فوران اعتراضات رژیم آخوندی را برانگیخت تا 1500 نفر از تظاهرکنندگان را بکشد.

معترضان در آگوست 2021 گرد هم آمدند تا رژیم را به دلیل کمبود شدید آب به چالش بکشند. این امر سبب شد نیروهای امنیتی چندین نفر را به قتل برسانند. مجموعه اعتراض ها در ایران در سال های اخیر بسیاری از سیاست های نادرست رژیم از جمله اقتصاد بیمار ، فساد، دخالت در منطقه و  امور حقوق بشری را به چالش کشیده است.

اما اعتراض های سال 2022 حتی پا فراتر گذاشته و هزاران ایرانی خواستار کنار گذاشتن نظام شدند. معترضان اکنون خواستار سرنگونی رژیم هستند. اعتراض ها با پرسش "رای من کجاست؟" شروع شد و  به «پول نفت چه شد؟» و سپس به "مرگ بر دیکتاتور! رسید. این امر آسیب پذیری جمهوری اسلامی را افزایش داده و آن را مستعد فروپاشی کرده است.....

منبع و ادامه : بنیاد دفاع از دموکراسی

نظرات

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار