توافق ایران و عربستان: تاکتیک یا پیشگیری

 


نیوزلوک: آن چه در روز جمعه 11 مارس، یعنی هنگامی که عربستان سعودی و ایران توافق خود را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با میانجیگری چین اعلام کردند، یک پیشرفت قابل توجه در دیپلماسی بین المللی اعلام شد.
 در بیانیه مشترک آمده که دو کشور طی دو ماه آینده روابط دیپلماتیک خود را از سر خواهند گرفت و سفارت‌های خود را بازگشایی می‌کنند و به این ترتیب به فاصله دیپلماتیک از سال 2016 پایان می‌دهند، گامی که احتمالاً پیامدهای مهمی بر روابط بین‌المللی در خاورمیانه و سایر نقاط جهان خواهد داشت. .
 به همان اندازه که این رویداد مهم است، اکثر ناظرانی که مشتاق به دنبال کردن جلسات مقدماتی برگزار شده در عراق و سلطان نشین عمان برای آماده سازی این اعلامیه بودند،  چنین چیزی چندان تعجب آور نبود.
 انتظار چنین رویدادی بین دو کشور همسایه می رفت ، اما این دو کشور در جهت گیری های سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیک متفاوت هستند. همچنین عوامی جغرافیایی، چالش‌های امنیتی و تلاقی منافع در منطقه‌ای که حیاتی‌ترین تأثیر در اقتصاد جهانی محسوب می‌شود، متفاوند.
 با توجه به ارتباط بازگشت روابط ایران با عربستان سعودی و تمامی مسائل خاورمیانه، از درگیری اسراییل و اعراب و همچنین وضعیت سوریه، یمن و لبنان، باید به پرسش های بسیاری اشاره کرد. اساس این پرسش ها میزان موضع قاطع عربستان سعودی در قبال تسلیحات و جاه طلبی های توسعه طلبانه ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا است.

این غیرمنطقی به نظر می رسد که پادشاهی عربستان سعودی بازگرداندن روابط خود با ایران را در حالی که ایران به سیاست های خصمانه و برنامه های توسعه طلبانه خود ادامه می دهد، بپذیرد. خواسته پادشاهی این بود و هست که ایران از مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه دست بردارد و از حمایت از همه سازمان‌های مسلح مانند حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها در یمن و حشد الشعبی در عراق دست بردارد.
 همچنین غیرمنطقی است که عربستان بدون در نظر گرفتن روابط خود با سایر متحدان تاریخی به رهبری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، روابط خود را با تهران تنها در پاسخ به میانجیگری چین به روال معمول بازگرداند.
 این غیرمنطقی است که غرب به مذاکرات با تهران در مورد برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد و پادشاهی عربستان در ازسرگیری روابطش با ایران، چنین چیزی  را درک نکند. ارزیابی استراتژیک آمریکا و غرب و تلاش شان برای منزوی کردن اقتصادی ایران و موقعیت عربستان سعودی  به عنوان همسایه ایران، موضوعی است که اندازه چالش‌های پیش روی ریاض را دوچندان می‌کند..... 

پادشاهی عربستان سعودی همواره خطر انعقاد قراردادهای جانبی با ایران را بدون در نظر گرفتن منافع امنیتی و اقتصادی ریاض را به آمریکا و غرب گوشزد کرده است. این هشدارها هنوز پاسخی از سوی واشنگتن دریافت نکرده است. علاوه بر این، بایدن دوره ریاست جمهوری خود را با تشدید بی سابقه ای بر علیه پادشاهی آغاز کرد...

منبع و ادامه : نیوزلوک

نظرات

پست‌های پرطرفدار