ایران چه موشک های جدیدی در اختیار روسیه قرار می دهد و این کار چه تفاوتی ایجاد خواهد کرد؟

 


کانورسیشن: گزارش شده است که ایران در حال آماده شدن برای انتقال موشک های بالستیک کوتاه برد به روسیه جهت استفاده برعلیه اهدافی در اوکراین است. گفته می شود بخشی از محموله ای  شامل بیش از 1000 سلاح اضافی از نوع نامشخص در این انتقال قرارا دارد.  ایران پیشتر نیز تعدادی هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) به روسیه منتقل کرده است. بسیاری از این پهپادها در اوکراین مورد استفاده قرار گرفت، هرچند جمهوری اسلامی دست داشتن در آن را رد کرده است.

من درباره مجتمع صنعتی نظامی روسیه تحت تحریم و همچنین خرید ایران برای برنامه های تسلیحاتی خود تحقیق کرده ام. نتیجه نشان می دهد که انتقال این سیستم‌ها، در حالی که به روسیه اجازه می‌دهد به کشتار و ویرانی هولناک بر علیه جمعیت غیرنظامی و زیرساخت‌های اوکراین ادامه دهد، بعید است که توازن استراتژیک کلی را تغییر دهد.
پهپادهای ایرانی "کامیکازه" در هفته های اخیر در حملات به کیف و سایر اهداف شرکت داشته اند. اعضای سپاه پاسداران  ظاهراً برای کمک به عملیات این سیستم ها به کریمه اعزام شده اند.

موشک برای مسکو؟
موشک‌های بالستیک فاتح-110 و ذوالفقار که گفته می‌شود برای انتقال توسط ایران به روسیه آماده می‌شوند، مبتنی بر فناوری‌های متفاوتی به این پهپادهایی هستند که قبلاً منتقل شده‌اند. برد سامانه‌های موشکی کوتاه‌تر از پهپادها است (مثلاً 300 تا 700 کیلومتر در مقابل برد 2500 کیلومتری پهپاد شاهد-136). 

اما موشک های بالستیک با سرعت بسیار بالاتری حرکت می کنند. این امر دفاع در برابر این سیستم ها و کلاهک های انفجاری آنها را برای نیروهای اوکراینی با قابلیت های فعلی بسیار چالش برانگیزتر - اگر نگوییم غیرممکن - می کند.

اوکراین گزارش داده است که توانسته است بیش از 70 درصد از پهپادهای ملخ‌دار ایرانی را با استفاده از ترکیبی از هواپیماهای جنگنده، سامانه‌های دفاع هوایی و حتی شلیک سلاح‌های سبک رهگیری کند. اما اوکراینی نمی توانند به چیزی مانند این میزان موفقیت در برابر موشک های بالستیک دست یابند.فاتح-110 و ذوالفقار دارای ویژگی‌های مشابه موشک‌های بالستیکی هستند که روسیه در جریان درگیری تا به امروز شلیک کرده ،این  یعنی سرعت و توانایی نفوذ به پدافند هوایی.

چرا به دنبال حمایت ایران هستیم؟
این اولین بار نیست که ایران فناوری موشکی خود را به مشتریان خارج از کشور منتقل می کند. از دهه 1980، این کشور روابط دوجانبه ای با کره شمالی داشت . همچنین موشک هایی در اختیار حزب الله لبنان و اخیراً به شورشیان حوثی در یمن قرار داده است.
اما، با وجود سابقه طولانی روابط سیاسی و تجاری با تهران، روسیه بازار جدیدی برای فناوری موشکی ایران است و البته با توجه به مجموعه صنعتی نظامی گسترده روسیه، بازاری غیرعادی . اما درگیری در اوکراین به طور مستمر توانایی‌های روسیه در میدان جنگ و کارخانه‌های اسلحه‌سازی به چالش می‌کشد.
روسیه در جستجوی حمایت ایران، احتمالاً در تلاش است تا ذخایر موشک‌هایی را که تا کنون در طول جنگ مصرف کرده است، بازسازی کند، همچنین تلاش می‌کند تا برخی از چالش‌های پیش روی مجموعه صنعتی دفاعی روسیه برای تکمیل ذخایر را جبران کند......


منبع و ادامه:
کانورسیشن

نظرات

  1. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گزارش اخیر روزنامه وال استریت ژورنال درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را «بی‌اساس» خواند و آن را با «اهداف و انگیزه‌های سیاسی» برخی کشورهای غربی دانست.

    پاسخحذف
  2. توسعه روابط تسلیحاتی تهران و مسکو

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار