اتوبانهای آلمان، بهشت عاشقان سرعت!
سی ان ان: اتوبانهای آلمان در طول زمان از یک ساختار کارآمد ملی به یک نماد فرهنگی بدل شده اند و سبب خلق آثار هنری، آلبوم و کالا در سراسر جهان شدهاند و راه خود را به تجارت و هنر باز کرده اند. حتی یک میخانه ایرلندی نام آن را برخود دارد . سازه و نشانههای کمی در آلمان وجود دارد که بیشتر از سیستم آزادراهی در این کشور معروف باشد. برای نمونه کلیسای جامع کلن و برج تلویزیونی در برلین که اولی با مشخصات مهندسی دوران آلمان غربی و دومی با شاخص آلمان شرقی مطابقت دارند، اما از آثار معروف و مشهور این کشور "اتوبان"های آن است و از هر چیز آلمانی دیگر معروفتر است و سراسر این کشور را به یکدیگر پیوند می دهد.
اما چرا اینقدر این شاهراه ها افسانه ای شده اند و آلمان امروز چه رابطه ای با اتوبان دارد؟ از همه مهمتر، آیا عدم محدودیت سرعت در آنها واقعیت دارد؟
اول از همه بگوییم که "نازی"ها مخترع اتوبان نیستند. ایده ساخت اولین بزرگراههای اتومبیلرو که شهرهای در حال گسترش آلمان را به هم وصل میکرد، پس از جنگ جهانی اول و در جمهوری پسا جنگ "وایمار" شکل گرفت.
براساس یک تعریف کوتاه و ویکیپدیایی، به نظام حکومتی آلمان طی سالهای ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳ میلادی "وایمار" میگویند. جمهوری وایمار اصطلاحی است که کارشناسان و مورخان برای دوره تاریخی حدفاصل پایان جنگ جهانی اول تا روی کار آمدن حکومت نازیها در آلمان خلق کردهاند.
اولین مدل از جادههای بزرگ آلمانی پس از وصل کردن دو شهر کلن و بُن در سال 1932 تکمیل شد. این اتوبان امروزه و به عنوان بخشی از بزرگراه 555 در آلمان وجود دارد.
"هیتلر" یک سال بعد و پس از قدرت گرفتن از اتوبان ساخته شده بین کلن و بن بهرهبرداری سیاسی کرد و "فریتس تت" مهندس آلمانی و از چهرههای برجسته حزب نازی را به عنوان "بازرس کل ساخت و ساز جادهای آلمان" برگزید تا شبکه اتوبانی آلمان را گسترش دهد.
تت" یکی از افراد پشت پرده "برنامه اشتغالزایی" در پروپاگاندای (تبلیغات هماهنگ و جو سازیشده) نازیها بود. براساس ادعای حزب نازی این برنامه در آن زمان به ریشهکن کردن بیکاری در آلمان کمک کرد. کارگران ساخت و ساز بزرگراهها در کمپهای نزدیک به محل ساخت و ساز زندگی میکردند. اکثر آنها داوطلب کار در این شرایط نبودند و بر اساس "خدمات کار رایش" به صورت اجباری به کار گرفته شدند. به این ترتیب نام بسیاری از آنها در لیست بیکاران قرار نمیگرفت.....
افسانه نقش هیتلر در اتوبان سازی
آدولف هیتلر یک بیل را بر می دارد و آن را محکم در ماسه فرو می کند. یکی از سربازان از او عکسی می گیرد، و شروع کار را در بخش دیگری از اتوبان مشهور آلمان ثبت می کند. این تصویر، در زمان خود، در سراسر کشور پخش شد....
نظرات
ارسال یک نظر