کشتن اسماعیل هنیه در ایران، اسرائیل را به پیروزی نزدیکتر می کند!

 


نشنال اینترست: اسماعیل هنیه رهبر حماس در 31 ژوئیه در ایران کشته شد. او یکی از شناخته شده ترین چهره های حماس در منطقه بود. از زمانی که وی در سال 2017 دفتر سیاسی حماس را به دست گرفت، یک رهبر کلیدی در هدایت قدرت رو به رشد حماس در منطقه و جهان بود. اکنون هنیه مرده و گروه او هم در غزه و هم در سراسر خاورمیانه متحمل ضربات مداوم است. پس از ده ماه جنگ در غزه ممکن است اکنون این درگیری در مسیری جدیدی حرکت کند.

هنیه به عنوان چهره سیاسی حماس معرفی می شود که گویی با بخش نظامی حماس که رهبری حمله به اسرائیل در 7 اکتبر را بر عهده داشت، متفاوت است.
زمانی که این حمله صورت گرفت، هنیه به همراه دیگر رهبران حماس در دوحه قطر بود. این رهبران شامل صالح العاروری بود که در بیروت مستقر بود اما به طور اتفاقی به موقع برای حمله 7 اکتبر به دوحه رسید. در حالی که ممکن است جزئیات حمله از جمله زمان دقیق وقوع آن از هنیه مخفی شده باشد اما واضح است که هنیه از این حمله حمایت کرده است. مدت کوتاهی پس از حمله ، او رهبران حماس را در دوحه برای ضبط ویدیویی جمع کرد که در آن مردان به دعا و جشن پرداختند و او سپس در ستایش از این حمله سخنرانی کردند. 

هدف هنیه در پی 7 اکتبر جلب حمایت در منطقه بود و وجود دفتر مرکزی اش در قطر به او اجازه داد تا با رهبران مختلف خاورمیانه آشنا شود. در نتیجه، او از نفوذ زیادی در سطح منطقه ای و بین المللی برخوردار بود. همچنین هنیه دیدارهای متعددی با رجب طیب اردوغان، رهبر دیرینه ترکیه داشت. او در آوریل 2023 تحت پوشش یک زیارت مذهبی برای دیدار به عربستان سعودی سفر کرد. وی همچنین به قاهره پایتخت مصر نیز سفر کرده است.

سفرهای هنیه در منطقه، قبل و بعد از 7 اکتبر، نشان می‌دهد که چگونه حمله تروریستی بی‌سابقه به اسرائیل، از جمله قتل بیش از 1100 نفر و ربودن 250 نفر در 7 اکتبر، روابط حماس در منطقه را تیره نکرد. در واقع، می توان نتیجه گرفت که حماس پس از 7 اکتبر حمایت منطقه ای بیشتری دریافت کرده است و شخص هنیه در مرکز این حمایت ها قرار داشت. حماس دارای مقامات و چهره های شناخته شده دیگری مانند یحیی سنوار رهبر حماس و همچنین غازی حامد، محمود ظاهر، خلیل الخیا، خالد مشعل، ظاهر جبارین، باسم نعیم، محمود ظاهر، اسامه حمدان ،سامی ابوزخری و ... است.. هنوز هیچ کدام به جایگاه هانیه نمی رسند. به عنوان مثال، مشعل در سال 2017 توسط هانیه جایگزین شد و در سال های اخیر در جایگاه دوم قرار گرفته است. پس از کشتن مروان عیسی توسط اسرائیل و احتمالاً کشتن محمد دیف در غزه، به نظر می رسد که سینوار آخرین رهبر مشهور حماس مستقر در غزه باشد. برادر سینوار نیز یک رهبر کلیدی است، اما این دو نفر باید به عنوان یک عنصر در نظر گرفته شوند.........

منبع و ادامه: نشنال اینترست

نظرات

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار