گره کور حل بحران‌های پیچیده اقتصادی!






 

یکی از مهمترین مشکلات امروز جمهوری اسلامی حل بحران‌های پیچیده اقتصادی است که نیازمند رفع یا کاهش تحریم‌ها و باز شدن شریان‌ ورود ارز ناشی از خام‌فروشی نفت به کشور است. دسترسی به این هدف اما زمان بر و البته با توجه به احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر، دشوار است.

مردم  در کشور ناراضی هستند؛ جدا از موج گسترده شهروندانی که خواستار تغییر ساختار سیاسی هستند و در اعتراضات سال‌های گذشته به خیابان آمدند و چند دوره اعتراضات سراسری را شکل دادند، بحران اقتصادی می‌تواند سبب‌ دور تازه‌ای از اعتراضات سراسری در ایران شود؛ رویدادی که برخی تحلیلگران آن را در صورت ادامه شرایط اقتصادی کنونی، بسیار نزدیک ارزیابی می‌کنند.

 همچنین هشدارها در مورد پیامدهای فاجعه‌بار یک جنگ با واقعیت کنونی ایران کاملاً تطبیق دارد. خامنه‌ای با اصرار بر «خونخواهی» می‌خواهد یک جنگ را به مردم ایران تحمیل ‌کند. افزایش احتمال درگیری مستقیم میان جمهوری اسلامی و اسرائیل و تشدید تنش‌ها در منطقه علاوه بر فشار روحی و روانی بر مردم، تأثیرات منفی بر  اقتصاد نیز گذاشته که سقوط شاخص بورس و افزایش نرخ ارز از اولین پیامدهای آنست. وضعیتی که تجربه نشان می‌دهد زمینه‌ساز افزایش بیشتر قیمت‌ انواع کالا و خدمات خواهد شد و معیشت مردم را بیش از پیش سخت خواهد کرد.
سایر دولت‌های منطقه نیز از تنش‌های خاورمیانه نگران شده‌‌اند؛ به ویژه کشورهایی مثل اردن که از نظر جغرافیایی ناخواسته درگیر جدال جمهوری اسلامی با اسرائیل هستند.رانسه، بریتانیا، ایتالیا و مصر هم برای منصرف کردن جمهوری اسلامی از «انتقام» تلاش می‌کنند. در مقابل اما مقامات رژیم با رد درخواست دیپلمات‌های عرب برای «خویشتنداری» اعلام کردند که اهمیتی نمی‌دهند که حمله به اسرائیل منجر به یک جنگ شود....




نظرات

پست‌های پرطرفدار