آنچه از ترور اسماعیل هنیه می دانیم.

 


نیویورک تایمز:ترور اسماعیل هنیه، یکی از بلندپایه ترین رهبران حماس، در پایتخت ایران تهدیدی برای تشدید تنش ها در خاورمیانه است و می تواند هر چشم انداز پیشرفت در مذاکرات متوقف شده برای توقف جنگ در غزه را بیشتر به خطر بیندازد.
آقای هنیه در حالی کشته شد که به همراه دیگر اعضای ارشد "محور مقاومت" ایران - شامل حماس در غزه، حزب الله لبنان و حوثی ها در یمن - برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور تازه منتخب ایران در تهران بود.حماس و رسانه‌های دولتی ایران روز چهارشنبه اسرائیل را مسئول مرگ آقای هنیه - رهبر سیاسی این گروه شبه‌نظامی، که محور مذاکرات و دیپلماسی پرمخاطره - متهم کردند. ارتش اسرائیل در مورد این ترور اظهار نظری نکرده است.

آقای هنیه کمتر از یک روز پس از حمله جداگانه اسرائیل به یکی از فرماندهان حزب الله در حومه بیروت، به تلافی حمله آخر هفته به یک شهر تحت کنترل اسرائیل که منجر به کشته شدن 12 کودک و نوجوان شد، کشته شد.
ترور در تهران اسرائیل را با واکنش‌های احتمالی هم از سوی حماس و حزب‌الله برای حملات به رهبرانشان و از سوی ایران برای کشتار در داخل مرزهایش مواجه می‌کند.
پیش از این حملات، انتظار می رفت که اسرائیل و حماس به توافقی برای توقف جنگ تقریباً 10 ماهه غزه که ده ها هزار کشته برجای گذاشته و بحران انسانی روزافزونی را در غزه بر جای گذاشته است، متوقف کنند.آقای هنیه از جمله مذاکره کنندگان در مذاکرات جاری بین اسرائیل و حماس با میانجیگری مصر، قطر و ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ غزه در ازای گروگان های اسیر شده در حمله حماس به اسرائیل بود. 

آقای هنیه از زمان تبعید در قطر که از سال 2017 در آنجا مستقر بود ، ریاست جناح سیاسی حماس را بر عهده داشت. اسرائیل روابط غیررسمی با قطر دارد و به رهبران حماس در آن کشور حمله نکرده است.
اما در آن سو ،ناکامی در محافظت از رهبر یک متحد در پایتخت خود یک نقض جدی امنیتی برای ایران است. آقای هنیه روز سه‌شنبه کمی قبل از درگذشت، با شخص خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرده بود. ترور او همچنین سوالاتی در مورد امنیت رهبران ارشد ایران و توانایی اسرائیل برای هدف قرار دادن آنها ایجاد می کند.
ایران بامداد چهارشنبه جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی خود را در مقر رهبری برگزار کرد. تلویزیون دولتی ایران که منعکس کننده دیدگاه مقام رهبری و دولت است، صبح چهارشنبه گفت که این حمله به انتقام گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران در منطقه منجر خواهد شد.

اسرائیل در سال های اخیر ترورهای مهمی را در ایران انجام داده که زنگ خطر را به صدا درآورده و باعث بازنگری امنیتی شده است. ایران و اسرائیل سال‌هاست که از طریق نیروهای نیابتی و ترورهای هدفمند درگیر جنگی پنهانی بوده‌اند. در ماه آوریل، پس از حمله اسرائیل به فرماندهان ایرانی در سوریه، ایران صدها موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد.
در اواخر هفته گذشته، مقامات گفته بودند که با وجود شکاف های سرسختانه بر سر چندین موضوع حیاتی، در مذاکرات چند ماهه بین اسرائیل و حماس برای آتش بس در جنگ غزه، پیشرفت هایی حاصل شده است.اما مرگ آقای هنیه، یکی از چهره های کلیدی مذاکرات، چشم انداز توافق را بیش از پیش مبهم می کند.
قطر که نقش محوری در میانجیگری میان اسرائیل و حماس ایفا کرد، کشتن هنیه را محکوم کرد و آن را "جنایتی زشت و تشدید خطرناک" خواند. وزارت خارجه قطر روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترور و "هدف قرار دادن مستمر غیرنظامیان در غزه" توسط اسرائیل "منطقه را به سمت هرج و مرج سوق می‌دهد."...

منبع و ادامه: نیویورک تایمز

نظرات

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار