ایرانیان بی اطلاع و ناآماده از جنگی که رژیم قرار است راه بیاندازد!

 


نیویورک تایمز: تمامی ادارات دولتی روز چهارشنبه در تهران و در 13 استان از جمله برخی از استان‌های مرزی غربی و شرقی تعطیل شدند، ساعات کاری ادارات دولتی از 6 صبح تا 10 صبح محدود شد.دولت همچنین با صدور اطلاعیه ای  هشدار داد که "تیراندازی" برای چند ساعت در چهارشنبه شب و تا پنج شنبه در بخش هایی از کشور صورت خواهد گرفت.

در حالی که ایران آماده می شود تا به وعده خود برای «مجازات شدید» اسرائیل به خاطر ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران در هفته گذشته عمل کند، نگرانی های از شروع یک جنگ را در میان افکار عمومی دامن زده است. با این حال، در خیابان‌های تهران و سایر شهرها نشانه‌هایی وجود داشت که نشان می‌داد شاید واقعا درگیری رخ دهد.

دولت اعلام کرد که تعطیلی روز چهارشنبه صرفاً به دلیل گرمای شدید و بسته شدن حریم هوایی برای انجام تمرینات نظامی است.
اما توضیحات اظهارات مقامات مبنی بر اینکه همانطور که علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه روز سه شنبه به رسانه های دولتی گفت: «پاسخ ایران قطعی و شدید خواهد بود» را رد می کند.

 زمان و دامنه واکنش ایران نامشخص است. اینکه آیا به تنهایی یا با هماهنگی شبه نظامیان منطقه ای مانند حزب الله لبنان و حوثی ها در یمن عمل خواهد کرد. اما در عین حال گسست بین لفاظی های فزاینده و بی توجهی در مورد آماده سازی افکار عمومی قابل توجه است.
ملیحه، 66 ساله، یک بازنشسته در تهران گفت: «ما در تاریکی هستیم و به برنامه های خبری تلویزیون ماهواره ای چسبیده ایم تا بفهمیم چه اتفاقی دارد می افتد، زیرا مسئولان ما چیزی به ما نمی گویند. او نیز مانند دیگرانی که برای تهیه این مقاله  تلفنی با ایشان مصاحبه شده است، از ترس برخورد از سوی مقامات خواست که نام خانوادگی اش  مخفی باشد. 

دولت هیچ دستورالعملی در مورد اینکه اگر اسرائیل با حملات متقابل پاسخ دهد، شهروندان چه باید بکنند صادر نکرده است: بدون پناهگاه موقت. بدون مانور حمله هوایی؛ هیچ هشداری برای ذخیره سازی منابع اضطراری وجود ندارد. و هیچ طرح اضطراری برای بیمارستان ها در صورت  حمله ی نظامی وجود ندارد.

احسان، صاحب کسب و کار 41 ساله در تهران، در پاسخ به این سوال که آیا در مورد دستورالعمل ایمنی عمومی چیزی شنیده است، گفت: «هیچ  . "مردم در کشور ما یک فکر چاره اندیشی هستند."

در شبکه‌های اجتماعی و مصاحبه‌هایی در چند شهر، ایرانیان ابراز اضطراب و سردرگمی می کنند.پریسا، 37 ساله، هنرمند تهرانی، گفت: «وضعیت فراتر از تحمل ما است. بسیاری از افرادی که هرگز نمی خواستند کشور را ترک کنند، اکنون به مهاجرت فکر می کنند. همه غمگین، پرخاشگر و نگران هستند.»

اما برخی دیگر با تردید در مورد اینکه حمله متقابل اسرائیل به هر کاری که ایران تصمیم می گیرد انجام دهد، برنامه های روزمره یا خدمات مهمی مانند برق و آب را مختل کند، تردید دارند که آیا این صحبت های جنگ موجه است یا خیر.
مصطفی، 36 ساله، یک مهندس کامپیوتر در رشت در شمال غربی ایران، از حمایت دولت از گروه های شبه نظامی در منطقه انتقاد کرد و گفت که ایران را در تیررس اسرائیل قرار می دهد. مصطفی گفت، با این حال، باور نمی کرد که یک جنگ همه جانبه در راه باشد. وی گفت: «این یک جنگ از راه دور و در قالب انهدام اهداف خاص خواهد بود. بنابراین من چندان نگران نیستم.

برخی دیگر گفتند که از نظر عاطفی از ماه‌ها وقایع پر فراز و نشیب خسته شده‌اند. وقایعی که هر کدام به تنهایی به ملتی را از پا می اندازد.از جمله حمله تروریستی که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت و بیش از 200 نفر را کشت. تبادل حملات موشکی با کشورهای همسایه؛  جنگ احتمالی با ایالات متحده و اسرائیل. و مرگ رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در سقوط هلیکوپتر.......

منبع و ادمه: نیویورک تایمز

نظرات

پست‌های پرطرفدار