انتخاب سخت اسرائیل :"بمب ایرانی یا بمباران ایران"

 


نشنال اینترست: اسرائیل گزینه‌های خود را در برابر ایران بررسی می‌کند: خاورمیانه، و در واقع جهان، با نگرانی چشمگیر منتظر پاسخ اسرائیل به رگبار موشکی ایران در اول اکتبر به این کشور یهودی هستند. کاخ سفید که از یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر در هراس است، فشار نرمی اما مداومی را بر اورشلیم وارد می‌کند تا اقدامات تلافی‌جویانه‌اش را به چیزی «متناسب» محدود کند که نه برنامه هسته‌ای ایران و نه سایت‌های انرژی آن را هدف قرار نمی‌دهد.

محاسبات اسرائیل در این باره پیچیده است. بدیهی است که انجام چنین کاری ساده نیست ازآنجا که می تواند وضعیت موجود را خطرناکتر کند. وضعیتی که در آن آیت الله های ایران جرأت کنند تا حملات مستقیم بیشتری را بدون نگرانی از انتقام انجام دهند. پاسخ ضعیف اسرائیل نیز همین مشکل را خواهد داشت بعنی نتواند به اندازه کافی تهران را از تجاوز بیشتر باز دارد. اما تلاش جدی‌تر برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های نفتی ایران باعث افزایش قیمت‌های جهانی انرژی می‌شود، که تأثیر معناداری بر برنامه گسترده هسته‌ای ایران نیز دارد، که خود کاری پیچیده است.
 با این حال، عامل دیگری نیز مطرح است و ممکن است در شکل‌دهی به نحوه پاسخ نهایی اسرائیل تعیین‌کننده باشد. این عقیده فزاینده‌ای در میان ناظران و تحلیلگران اسرائیلی است که ما اکنون در چالش«دوی سرعت» ایران برای ساخت بمب هستیم.
برای درک چرایی این امر، لازم است توجه کنیم که سال گذشته 
برای ایران، یک رشته از اتفاق های استراتژیک درهم بود. مطمئناً، کمپین ترور 7 اکتبر که توسط حماس، که خود یکی از نمایندگان مهم ایران است، انجام شد، می‌تواند در چندین سطح موفقیت تلقی شود. به طور مستقیم، این تصورات منطقه ای طولانی مدت از آسیب ناپذیری اسرائیل را خدشه دار کرد. همچنین به قطع موج عادی سازی منطقه ای که توسط توافقنامه آبراهام 2020 راه اندازی شده بود کمک کرد. و منجر به انزوای عمیق دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در صحنه جهانی شده است.

اما مجموعه ای از پیامدهای منفی نیز در پی داشته است. علی‌رغم خواسته‌های ایران، توافق‌نامه ابراهیم اساساً از مسیر خارج نشده است، و امیدها همچنان وجود دارد که زودتر از این‌ها - شاید حتی از طریق نوعی پیمان عادی‌سازی عربستان و اسرائیل - دوباره شتاب خود را به دست آورند. در همین حال، ارتش ایالات متحده که در سال‌های اخیر به‌عنوان بخشی از رقابت فزاینده قدرت‌های بزرگ با چین به‌طور فزاینده‌ای به سمت اقیانوس هند و اقیانوس آرام "سوق" کرده بود، اما در بزرگترین حضور خود از زمان جنگ دوم خلیج‌فارس دو دهه پیش به این منطقه عقب‌نشینی کرد. با این حال، بیش از همه، موفقیت‌های حیرت‌انگیز اخیر اسرائیل برعلیه حزب‌الله، نماینده اصلی جمهوری اسلامی، عملاً یک بیمه نامه کلیدی وو مهم را برای رژیم ایران حذف کرده است....

منبع و ادامه: نشنال اینترست

نظرات

پست‌های پرطرفدار