ایران و اسرائیل بیش از هر زمان دیگری به جنگ تمام عیار نزدیک شده اند!

 


عرب نیوز: در یک مانور نظامی مهم، اسرائیل روز جمعه یک سری حملات به لبنان انجام داد و حسن نصرالله، رهبر حزب الله را هدف قرار داد و به هلاکت رساند. این حمله نه تنها ضربه شدیدی به حزب الله، یکی از نمایندگان اصلی ایران، وارد کرد، بلکه مهمتر از آن، به قلب نفوذ ایران در منطقه نیز ضربه زد. نصرالله مدت‌هاست که از متحدان سرسخت تهران بود و مرگ او نشان‌دهنده ضایعه‌ای حیاتی برای جاه‌طلبی‌های استراتژیک ایران است.

پس از ترور نصرالله و آغاز عملیات زمینی اسرائیل در لبنان، ایران روز سه شنبه طی حملات موشکی اسرائیل را هدف قرار داد که نشان از تغییر ناگهانی استراتژی این کشور دارد. چندین دلیل موجه برای این تغییر ناگهانی وجود دارد که به طور بالقوه به محاسبات داخلی ایران در مورد هزینه و زمان یک رویارویی مستقیم نظامی مرتبط است.
 به نظر می رسد نقطه عطف این بحران زمانی بود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه یک سخنرانی تند و تیز که مستقیماً مردم ایران را مورد خطاب قرار داد، ایراد کرد. نتانیاهو در سخنرانی خود فراخوانی مبنی بر تغییر رژیم در تهران را مطرح کرد - پیامی که رهبری ایران از آن به عنوان تهدیدی مستقیم برای ثبات دولت خود تعبیر کرد.
وی گفت: رژیم هر لحظه شما  مردم شریف را به پرتگاه نزدیک می کند. اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان می دانند که رژیم شان ذره ای به آنان اهمیت نمی دهد. اگر اهمیت می داد، از هدر دادن میلیاردها دلار برای جنگ های بیهوده در سراسر خاورمیانه جلوگیری می کرد. این یعنی شروع به بهبود زندگی شما. تصور کنید تمام پول هنگفتی که رژیم برای سلاح‌های هسته‌ای و جنگ‌های خارجی هدر می‌دهد در آموزش فرزندانتان، بهبود مراقبت‌های بهداشتی، ساخت زیرساخت‌های کشورتان، آب، فاضلاب، و همه چیزهایی که نیاز دارید سرمایه‌گذاری شود. تصور کنید.»
نتانیاهو همچنین ابراز عقیده کرد که صلح میان ایران و اسرائیل تنها زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که ایران «در نهایت آزاد شود»، لحظه‌ای که به اعتقاد او «خیلی زودتر از آنچه مردم فکر می‌کنند فرا خواهد رسید».
تهاجم زمینی ارتش اسرائیل به جنوب لبنان در این هفته خطرات را بیش از پیش افزایش داده است. از دیدگاه ایران، این اقدامات تهدیدی مهم و مستقیم است. به نظر می رسد عملیات اسرائیل با هدف کاهش قابل توجه توانمندی های نظامی حزب الله، تضعیف یکی از مهم ترین متحدان ایران در منطقه صورت می گیرد.....

منبع و ادامه: عرب نیوز

نظرات

پست‌های پرطرفدار