جنگ همزمان اسرائیل در چند جبهه به کجا ختم خواهد شد؟

 


فارین افرز: ترور حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله توسط اسرائیل در هفته گذشته، لحظه‌ای متلاطم برای خاورمیانه بود. در دوران نصرالله، حزب‌الله به نزدیک‌ترین متحد و نیروی بازدارنده حیاتی ایران،به ستون مرکزی «محور مقاومت» تهران تبدیل شد. مرگ او نه تنها برای حزب الله بلکه برای صف آرایی نیروهای مورد حمایت ایران در سراسر منطقه ضربه سخت و تکان دهنده ای بود. اما برای اسراییل، این کشتار امری منطقی و جسورانه بود. اسراییل دیروز، گام بعدی را برداشت یعنی تهاجم زمینی به لبنان که منجر به حمله ای تمام عیار به حزب الله می شود. در آنسو  با انتقام مستقیم از سوی ایران، با نزدیک به 200 موشک بالستیک مواجه شد.

از زمان حمله وحشیانه حماس در 7 اکتبر، نزدیک به یک سال پیش، اسرائیل پیوسته تمایل خود را برای پذیرش خطر و مواجه با حامیان منطقه‌ای حماس از جمله ایران و حزب‌الله نشان داده است. در طول سال گذشته، اسرائیل رهبران حزب‌الله و سپاه پاسداران ایران را هدف قرار داد و به طور سیستماتیک صدها نفر از عوامل ارشد این نیروها را کشته است. حزب‌الله و ایران به‌طور پیوسته درگیری در سطح پایین را حفظ می‌کنند، اما هیچ‌کدام خواهان جنگ عیار با اسرائیل نیستند.بسیاری از اسرائیلی ها احساس می کنند که بازگشت به وضعیت قبل از 7 اکتبر غیرقابل قبول است. یک درس کلیدی از این حملات این بود که اسرائیل دیگر نمی توانست صرفاً تهدیدات موجود در مرزهای خود را مدیریت و مهار کند و بدون در نظر گرفتن هزینه ها، به پیروزی های قاطع نظامی نیاز دارد. 

بنابراین، رهبران اسرائیل انگیزه زیادی پیدا کردند تا قدرت بازدارندگی در هم شکسته این کشور و هاله شکست ناپذیری را که با حمله حماس منفجر شده بود، بازگردانند. اسرائیل که قادر به شکست قطعی حماس در غزه نیست، ممکن است فرصت بیشتری در مبارزه با حزب الله و ایران ببیند. ارتش این کشور سال‌ها صرف آماده‌سازی برای نبرد در جبهه شمالی کرده است و همانطور که حملات اخیر اسرائیل در ایران و لبنان نشان داده است، سرویس‌های اطلاعاتی آن به طور گسترده در شبکه‌های ایران و حزب‌الله نفوذ کرده‌اند.
در شرایط تنش‌آمیز کنونی، تلاش‌های ایالات متحده و بین‌المللی برای تشویق به حل و فصل دیپلماتیک جنگ در لبنان یا غزه، بعید به نظر می‌رسد که موفقیت‌آمیز باشد و ایران اما در حال حاضر اسراییل به دنبال راه حل دیپلماتیک نیست. در عوض به دنبال پیروزی کامل است. به محاسبات راهبردی، ملاحظات سیاسی اضافه می شود که بقای سیاسی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را به ادامه جنگ ها مرتبط می کند که به نظر می رسد تنها باعث افزایش محبوبیت وی و ثبات ائتلاف حکومتی وی خواهد شد.......

منبع و ادامه: فارین افرز

نظرات

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار