پاسخ اسرائیل به حمله ایران چگونه خواهد داد؟

 


نشنال اینترست: اسرائیل گفته که حمله موشکی بالستیکی ایران را تلافی خواهد کرد. حمله ای موشکی به فرودگاه ها و شهرهای این کشور، که چندین زخمی برجای گذاشت، به مدرسه ای در جدره ،آسیب  به پایگاه هوایی تل نوف و در پایگاه های هوایی هاتزریم و نواتیم یا نزدیک آن . آخرین محل ، مکانی ست که هواپیماهای جنگنده اسراییلی اف-35 را در خود جای داده است، اگرچه مشخص نیست که آیا هیچ یک از آنها مورد اصابت قرار گرفته است یا خیر. اکثریت قریب به اتفاق F-35 احتمالاً در آن زمان عملیات هوایی انجام می دادند. به نوبه خود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران وعده داده است که پاسخ متقابل اسرائیل را تلافی کند و ضربات ویرانگرتری را بر دولت یهود وارد خواهد کرد.

بعید است که تهدیدات سپاه، اورشلیم را از پاسخگویی بازدارد. اسرائیل در دفاع در برابر موشک های بالستیک ایران تنها نبود. در این دومین حمله نیز نه تنها ایالات متحده، بلکه بریتانیا، فرانسه و اردن به دفاع از اسرائیل کمک کردند. اردن البته این کار را برای محافظت از مردم خود در برابر موشک های سرگردان و ترکش ها انجام داد. در واقع، سقوط ترکش دو نفر را در خاک این کشور مجروح کرد. بنابراین، اسرائیل می تواند انتظار داشته باشد که اگر ایران یک حمله دیگر انجام دهد، آمریکا از آن دفاع خواهد کرد و اردن نیز بار دیگر از شهروندان خود محافظت خواهد کرد. و سایر کشورها، به ویژه بریتانیا، ممکن است در این کار همراهی کنند.

تردیدی وجود ندارد که اسرائیل در پاسخ به کار ایران دست به حمله خواهد زد. یکی از گزینه ها حمله به برخی از تاسیسات هسته ای ایران است. مطمئناً اسرائیل توانایی انجام این کار را دارد زیرا از هواپیماهای سوخت رسان استفاده می کند و احتمالاً می تواند در حریم هوایی عربستان سوخت گیری کند.
اما تاسیسات هسته ای ایران در اعماق زمین مدفون شده اند و به طور گسترده در سراسر کشوری به وسعت تگزاس پراکنده شده اند. بدون کمک آمریکا، اسرائیل احتمالاً نمی‌تواند همه تأسیسات ایران را نابود کند و بعید است که این کمک‌ها در راه باشند. علاوه بر این، حمله به تأسیسات هسته‌ای‌ ایران را قادر می‌سازد تا برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را تسریع و توجیه کند. و مردم ایران را که علیرغم همه اختلافات دیگرشان با رژیم ملاها، تمایل به حمایت از این برنامه دارند، متحد می کند.

با این حال، اسرائیل گزینه های دیگری نیز دارد. اسرائیل در پاسخ به حمله موشکی ایران به خاک خود در آوریل گذشته نشان داد که می تواند به پدافند هوایی ایران نفوذ کند. تا زمانی که بتواند جنگنده های خود را برای عملیات دوربرد سوخت گیری کند، می تواند به پالایشگاه نفت ایران در بندرعباس حمله کند. چنین حمله ای ضربه ای ویرانگر به اقتصاد ایران خواهد بود که به لطف فروش سوخت فسیلی، پیش بینی می شود امسال 2.7 درصد رشد خواهد داشت.

اسرائیل همچنین می تواند به مقر سپاه حمله کند یا حتی خود آیت الله علی خامنه ای رهبر را از بین ببرد. خامنه ای و یارانش آشکارا می ترسند که اسرائیل آنان را هدف قرار دهد. علی خامنه ای در همین راستا به «مکانی نامعلوم» منتقل شده است.......
 

منبع و ادامه : نشنال اینترست

نظرات

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار