تله حمله به اسرائیل برای ایران!

 


آتلانتیک: ایران در ماه آوریل صدها موشک و پهپاد را به سمت اسرائیل به امید تغییر قواعد درگیری پرتاب کرد: اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرده بود و تهران به دنبال جلوگیری از هرگونه اقدام مستقیم دیگر بر علیه منافع خود بود. این امیدها هفته گذشته زمانی که عملیاتی منتسب به اسرائیل، اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس را در خاک ایران کشت، از بین رفت. هنیه برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران به تهران آمده بود.

به نظر می‌رسد رژیم ایران که به شدت تحقیر شده ، آماده حمله جدیدی به اسرائیل است ،حمله‌ای که مقامات غربی معتقدند قریب‌الوقوع است. وزیر خارجه اردن یک سفر آخر هفته به تهران داشت که اولین سفر در نوع خود از سال 2005 بود، اما به نظر می رسد  این سفر نیز اراده رهبری تهران را تغییر نداده است. به ویژه، بنا بر گزارش ها، وزیر خارجه به ایران گفته است که این کشور حریم هوایی خود را برای  حمله ایران، ایالات متحده یا اسرائیل باز نمی کند، که می تواند به این معنی باشد که موشک های ایران را که به اسراییل در حال حرکت خواهد بود را بر فراز آسمان خود ساقط خواهد کرد، همانطور که این کار را در در ماه آوریل انجام داد. امروز، وزارت خارجه ایران از سفرای مستقر در تهران پذیرایی کرد تا پرونده قانونی خود را برای حمله به اسرائیل تنظیم کند. در همین روز مشاور امنیت ملی روسیه در تهران حضور داشت و با مقامات ارشد نظامی ایران دیدار و گفتگو کرد. مسکو مدعی شد که این سفر را ماه‌ها پیش ترتیب داده است، اما دقیقاً با سفر مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام ایالات متحده به اسرائیل، مصادف شد.

تلویزیون دولتی ایران در نشانه‌ای شوم از آنچه که در راه است، مصاحبه‌هایی پخش می‌کند که در آن مردم عادی در خیابان‌های تهران از حکومت می‌خواهند به اسرائیل حمله کند، حتی پیشنهاد می‌کنند که باید به تل آویو ضربه بزند یا «حیفا را به آوار تبدیل کند». چنین مصاحبه هایی به طور گسترده ای از قبل آماده شده اند. احساسات واقعی در خیابان های ایران احتمالاً چیزی بسیار متفاوت است: رأی دهندگان ایرانی نامزدهای تندرو را رد می کنند و مردم عادی باور دارند جنگ با اسرائیل سود چندانی ندارند.
 
رژیم ایران با این وجود برای چندین دهه اسرائیل را تهدید به نابودی کرده است. با این حال، تمایل برای ضربه زدن مستقیم به این کشور چیز جدیدی ست و بر اساس محاسبات جدید نخبگان امنیتی و نظامی رژیم مطرح می شود.
برای درک بهتر این محاسبات، با مصطفی نجفی، کارشناس تهرانی در امور نخبگان امنیتی کشور صحبت کردم. او به من گفت که رژیم ایران تمایل بیشتری برای درگیری مستقیم با اسرائیل پیدا کرده است، نه از روی غیرت ایدئولوژیک، بلکه به این دلیل که به دنبال جلوگیری از تغییر موازنه قوا در منطقه توسط اسرائیل است (او نمی‌گوید به چه شیوه‌ای، اما احتمالاً می‌توانست بگوید: با اشاره به گسترش روابط اسرائیل با کشورهای عربی سنی منطقه در سال های اخیر). نجفی گفت برای این منظور، ایران حتی آماده ورود به یک «جنگ همه جانبه منطقه‌ای» است. نجفی به من گفت که حملات آوریل برای ایجاد تلفات طراحی نشده بود، اما حمله ای که در راه است «احتمالاً تعیین کننده تر و دردناک تر» خواهد بود....

منبع و ادامه : آتلانتیک

نظرات

  1. نفت‌کش‌های بزرگ ایران در حال ترک پایانه خارک

    پاسخحذف
  2. پاسخ اسرائیل «ظرف چند روز آینده» اجرایی شود

    پاسخحذف
  3. رازگشایی بزدلی تروریست‌های ج.ا؟، آیا اپوزیسیون جهالت دارند به ارزشمندی جنبش رایگان‌گرایی؟!، آقای رضاپهلوی رایگانی سهام ثروت عمومی، حق مسلم همه اتباع کشورست، مشاورانت تحت نفوذ محافل ضد حقوق بشری و ضد دمکراتیک استثمارگر هستند و مغزشویی و فریبت دادند علیه اکثریت فرودستان ایران!، پانگرا و لمپنیسم سلطنت‌طلب دیکتاتورخواه دشمنت است، بفهم... این که ره می‌روی به شاهی نخواهد رساندت، بلکه بخت ژنرال دوگلی و اولین رئیس جمهوری واقعی کشور نیز از دست می‌دهی!، بفهم...

    (شخص یا اشخاصی خیرخواه و میهن دوست و بشردوست چون نویسنده و بازنشرکنندگان نوشتارهای پاکابارا یعنی نیک نامی آرتامن که لقب کوروش بزرگ است، سالها چنین کردند و اما چون رژیم ج.اها آلوده به فسادهای ناکارآمدی بود، به تجربه چون پیشنهاد امر خیر بر زمین ماند، اصحاب شر آن را برخواهد داشت و برخلاف مقصود آرتامن، اهریمنیان آن را علیه مردمان ایران بکار گرفتند!

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار