قیام منحصر بفرد زنان ایران برای آزادی!

 


نیویورکر :دختران و زنان ایران بسیار شجاع هستند و در به چالش کشیدن یکی از مهم‌ترین انقلاب‌های تاریخ معاصر،رهبری را از فحش و ناسزا بی بهره نمی گذارند. روز به روز خطرناک تر از پیش، در خیابان‌های و در مدارس و مکان های سرپوشیده دیگر، در سیل توئیت‌ها و ویدئوهای شجاعانه، حکومت دینی را که خود را حکومت خدا می‌داند، به سخره می گیرند. جانشین فرمانده سپاه پاسداران هفته گذشته مدعی شد میانگین سنی معترضانی که دستگیر شده اند فقط پانزده سال است. در فرآینداین اعتراض ها، توجه و همدرد جهان جلب شده است. تجمعات و همراهی با اعتراض های داخلی از لندن تا لس آنجلس، سیدنی تا سئول و توکیو تا تونس برگزار شده است.

برای اولین بار در تاریخ، زنان جرقه و موتور یک انقلاب هستند و اعتراض های ایران چنین ویژگی دارد آنهم انقلابی در برابر یک انقلاب دیگر. دانیل ادلشتاین، دانشمند علوم سیاسی در استنفورد و متخصص انقلاب، به من گفت: «نقشی که زنان ایرانی در حال حاضر بازی می‌کنند بسیار بی‌سابقه به نظر می‌رسد». او گفت که یکی از معدود موارد مشابه، نقش پواسنییرهای زن پاریسی یا کارگران بازار بود که به ورسای هجوم آوردند تا از مخالفت شاه بر علیه مجلس ملی و درهم شکستن انقلاب نوپای فرانسه جلوگیری کنند. اما در آن صورت «زنان در آنجا به دنبال جلوگیری از ضدانقلاب بودند، نه کمکی به آن». آن اودانل، مورخ روسیه در دانشگاه نیویورک، به من گفت که در طول انقلاب روسیه، شورش نان به رهبری زنان در پتروگراد نقش اساسی در فروپاشی امپراتوری تزاری ایفا کرد. اما اعتراضات ایران منحصربه‌فرد است، زیرا به گفته او، «این  تحول فقط شامل زنان نیست، این یک تحول در مورد زنان و آزادی زنان است و این ویژگی آن را بسیار خاص می‌کند».

با وجود خطر دستگیری و مرگ، زنان ایرانی از قومیت های متفاوت به شیوه ای عجیب متحد و یکپارچه شدند. جرقه مرگ ناگهانی مهسا امینی، یک دختر جوان کرد بیست و دو ساله که پس از اعزام او به یک مرکز بازآموزی به دلیل «لباس نامناسب» و موهای بیش از حد بیرون زده از روسری  در تهران ، آغاز شد. او در نهایت به کما رفت و سه روز بعد، در 16 سپتامبر درگذشت. شعارهای اعتراضی درباره مرگ او به سرعت تبدیل به فراخوان‌هایی برای سرنگونی رژیم بدل شد: «مرگ بر دیکتاتور»، «ننگ ما رهبر الدنگ ما» و «ما جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم». شعار - و هشتگ - اعتراضات #زن زندگی آزادی. 

روز چهارشنبه، ویدئویی که به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، نشان می‌داد که دختران دانش‌آموز در تهران در حالی که عکس هر دو رهبر _ خمینی و جانشین او، علی خامنه‌ای- که از زمان انقلاب ۱۳۵۷ بر ایران حکومت کرده‌اند را پاره و قطعاتش را با شادی به هوا پرتاب می کردند. دخترها پشت به دوربین، در یک خط ایستادند و روسری های خود را برداشتند. آنان فریاد زدند: "نترسید ما همه با هم هستیم." در توئیت‌های متعدد، از دختران دیگر از پشت سرشان و برای پنهان کردن هویتشان عکس های منتشر شده در حالی که انگشت وسط خود را به سمت عکس‌ شخص اول نظام بالا می‌بردند. هفته گذشته در ویدئویی از کرج، دانش‌آموزان دختر مدرسه‌ای مقابل یک مسئول مرد تجمع کردند، حجاب خود رابرداشتند و یکصدا فریاد زدند: «گم شو». وقتی شخص مورد نظر از مدرسه فرار می کرد، بطری های خالی آب را به سویش پرت کردند. هفته گذشته در شهر تاریخی اصفهان ، سه زن جوان بنری به اندازه یک پتو را بر روی پل بزرگراهی آویزان کردند. بنر آنان نقاشی زنی با موهای بلند مشکی را نشان می داد. و فریاد سردادند، "یکی از ما نفر بعدی خواهد بود." دختران سپس روسری های خود را از سر برداشتند و گریختند اما بنر آنجا باقی ماند در شمال غرب سنندج و جنوب شیراز، زنان جوان در خیابان‌ها راهپیمایی کرده‌اند - با سردادن شعارهای ضد دولتی و برداشتن روسری‌ها - و از رانندگان خواستند به آنان به پیوندند. صدای بوق بسیاری از خودروها به نشانه حمایت شنیده می شد....

منبع و ادامه : نیویورکر

نظرات

پست‌های پرطرفدار