چرا چین در حال تخریب و تضعیف اوکراین است؟

 


فارین افرز: در ماه اوت گذشته برای لحظه‌ای به نظر می‌رسید که پکن بالاخره آماده است تا از «مشارکت بدون محدودیت» با مسکو فاصله بگیرد. در آن ماه، شی جین پینگ، رهبر چین، نماینده ویژه خود برای جنگ در اوکراین، لی هوی، را فرستاد تا در مورد فرمول صلح ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با دیپلمات های چندین کشور از جمله اوکراین و ایالات متحده گفتگو کند. این فرمول از روسیه می خواهد تا به مرزهای اوکراین در سال 1991 عقب نشینی کند، جنایتکاران جنگی خود را به دادگاه های بین المللی بفرستد و به کی یف غرامت بپردازد. این طرح به وضوح نشان دهنده نتیجه مطلوب کی یف بود، و پکن صرفاً با  آن پیشنهاد ممکن بود بازی  سختی با مسکو راه بیاندازد.

اما اولین مشارکت عموی چین در چنین بحثی، آخرین آن نیز بود. در 31 مه، پکن اعلام کرد که به 90 کشور دیگر در اجلاس صلح 15 تا 16 ژوئن در سوئیس برای بحث بر اساس پیشنهاد زلنسکی درباره چگونگی پایان دادن به جنگ نخواهد پیوست. سخنگوی وزارت خارجه چین، مائو نینگ، توضیح داد که پکن تنها در صورتی در این اجلاس شرکت خواهد کرد که روسیه در آن شرکت کند و به هر طرحی نیز در صورت ارائه گوش فر داده خواهد شد. برای اوکراین، هر دو این الزامات چیزی در بر نداشت. 

به نظر می‌رسد شی رئیس جمهور چین، شریک مشکل‌ساز خود یعنی روس ها را رها نمی‌کند یا حتی در آن سو به کی یف کمکی نمی‌کند. در عوض، چین رویکرد بلندپروازانه‌تر، اما در عین حال پرمخاطره‌تر را انتخاب کرده است. به کمک مسکو و خرابکاری در پیشنهادهای صلح به رهبری غرب ادامه خواهد داد. این کشور امیدوار است که پس از آن وارد عمل شده و از اهرم فشار خود بر روسیه استفاده کند تا هر دو طرف را به پای میز مذاکره برای میانجیگری به یک توافق پایدار ببرد.

بعید است این شطرنج کار کند. به نظر می‌رسد نه روسیه و نه اوکراین، حداقل در حال حاضر، آمادگی لازم برای مذاکرات صلح جدی را نداشته باشند. کی یف و شرکای آن به چین اعتماد ندارند و پکن تجربه بسیار کمی در انجام چنین مذاکرات عمده و بین المللی دارد که می خواهد در اینجا رهبری کند.
اما بعید است که این موانع شی را تحت تأثیر قرار دهند. او در صورت ادامه جنگ در اوکراین چیزی برای از دست دادن ندارد. بنابراین چین همچنان یک تکه چوب فرو رفته در گل و لای باقی خواهد ماند: به طور غیرمستقیم به روسیه کمک می کند، ابتکارات دیپلماتیک به رهبری کی یف را از مسیر خود خارج می کند و به جای تلاش واقعی برای همکاری با طرف های دیگر برای یافتن راه حل، وانمود می کند که درگیر دیپلماسی است.
برای پکن، روابط با روسیه از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. چین و روسیه 2600 مایل مرز مشترک دارند و روسیه منابع طبیعی ارزان و حتی برخی فناوری های پیشرفته نظامی را در اختیار چین قرار می دهد. شی همچنین از داشتن یک اقتدارگرای همفکر در میان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل سود می برد.
هنوز محدودیت هایی برای روابط چین و روسیه وجود دارد. بازارهای غربی برای سلامت اقتصاد چین ضروری هستند و همچنین به پکن امکان دسترسی به فناوری های پیشرفته را می دهند. در نتیجه، پکن مراقب ست از عبور از خطوط قرمز واشنگتن اجتناب کند. اما چین بر این اساس عمل می کند که هر چیزی که ممنوع نیست مجاز است. پکن ممکن است کمک های مهمی را به روسیه ارسال نکند، اما بسیاری از اپراتورهای روسی و شرکای آنها در چین و آسیای مرکزی از چین به عنوان بستری برای محصولات صنعتی کلیدی برای اقتصاد درگیر روسیه، مانند ماشین ابزار و تراشه، استفاده می کنند. طی دو سال، تجارت بین دو کشور بیش از 60 درصد افزایش یافته و به رکورد 240.1 میلیارد دلار رسیده است.....

منبع و ادامه: فارین افرز

نظرات

  1. جان برادر ما را رها نکن!

    پاسخحذف
  2. این بازی حالا حالا ها ادامه دارد به خصوص که جنگ در جبهه ها فریز شده و این به نفع روسیه است .

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار