پس از 20 سال جنگ عراق : «صدام ترسناک بود اما ما امنیت داشتیم»:

 


تایمز: پس از سرنگونی دیکتاتوری صدام در سال 2003، عراق گرفتار جناح بندی، فساد و کشتار وحشیانه شد. عراقی ها با خبرنگاری به نام کاترین فیلپ گفتگو کردند و به این پرسش پاسخ دادند که آیا معتقدند امیدهایشان برای آینده ای دموکراتیک تر هنوز می تواند برآورده شود یا خیر؟

احمد به خوبی هیجان و وحشت آمیخته ای را که وقتی آمریکایی ها شروع به بمباران شهرش کردند، به یاد می آورد. او می‌گوید: «ما بچه بودیم، اما از اینکه آنها می‌آمدند و از دست صدام خلاص می‌شدند هیجان‌زده بودیم. او و خواهران و برادرانش با شروع بمباران «شوک و هیبت» در زیر اثاثیه پنهان شدند و از «رنگ سرخ گونه آسمان» شگفت زده بودند. رنگی که از برخورد موشک‌ها به اهداف خود در صبح روز 20 مارس به آیمان بر می خاست.
سه ماه بعد، زمانی که سربازان خشمگین آمریکایی در یک ایست بازرسی در شهرک صدر، شهرک حلبی نشین وسیع بغداد که خانواده او در آن زندگی می کردند، تیراندازی کردند، پدرش به اشتباه هدف مرگبار مهاجمان قرار گرفت. سال بعد نیز، خانه شان توسط یک تانک آمریکایی ویران شد 

او در سالگرد تهاجم به تایمز گفت: « احتمالاً [تهاجم] ایده خوبی نبود.شکی نیست که رژیم صدام یک رژیم وحشی بود. . . اگر رژیم وحشی را به حال خود رها می‌کردیم، بد بود، اما نه به آن بدی که فکر می کنیم»

منبع و ادامه : تایمز

نظرات

پست‌های پرطرفدار