حکم بازداشت بین‌المللی برای پوتین صادر شد!

 


گاردین: اتهام جنایات جنگی برعلیه پوتین: کودکان اوکراینی که توسط روسیه اسیر می شوند.
دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ماریا لووا-بلووا، کمیسر کودکان را به جرم ربودن دسته جمعی کودکان اوکراینی متهم کرده است. ماریا الکسیوانا لووا-بلوا یک سیاستمدار روسی است که در حال حاضر کمیسر ریاست جمهوری برای حقوق کودکان در فدراسیون روسیه را بر عهده دارد.
این خبر بدان معناست که اکنون یک حکم بازداشت بین‌المللی برای پوتین صادر شده است. صدور این حکم بازتابی از سرعت جامعه حقوقی بین‌المللی در پیگیری اتهامات جنایات جنگی در جریان تهاجم روسیه به اوکراین است.
این اولین پرونده‌ ای است که نوسط دیوان کیفری بین‌المللی از زمانی که دادستان‌های این دادگاه تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی در اوکراین را در فوریه گذشته آغاز کردند، باز می‌شود.

اما در مورد کودکان اوکراینی که توسط روسیه اسیر شده اند، چه می دانیم؟
قضات دادگاه پیش از شروع محاکمه بیان کردند که «دلایل آشکاری وجود دارد که مظنون مسئولیت جنایت جنگی، اخراج غیرقانونی افراد و انتقال غیرقانونی مردم از مناطق اشغالی اوکراین به فدراسیون روسیه را برعهده دارد که این امر به ضرر اوکراین است. فرزندان". قضات گفتند که برای جلوگیری از جنایات بیشتر، نام مظنونان را ازبیان نکنند.

 در بهار گذشته گزارش‌هایی برای اولین بارمنتشر شد مبنی بر اینکه کودکان اوکراینی در سرزمین‌های اشغالی به روسیه برده می‌شوند و حتی توسط خانواده‌های روسی به فرزندی قبول می‌شوند. روسیه اقدامات خود را به عنوان یک مأموریت بشردوستانه برای نجات کودکان اوکراینی از جنگ معرفی می کند. اما اوکراین روسیه را به نسل کشی متهم می کند و اقدامات آن را جنایت جنگی توصیف کرده است. 

کودکان ربوده شده چه کسانی هستند؟

ربوده شدگان شامل کودکانی هستند که از موسسات دولتی اوکراین در مناطق اشغالی اسیر  شده اند، کودکانی که والدین شان، آنان را به "اردوگاه های تابستانی" تحت اداره روسیه فرستاده بودند و هرگز از آنجا برنگشتند، کودکانی که والدین شان توسط مقامات اشغالگر روسیه دستگیر ، و کودکانی که بر اثر جنگ یتیم شدند.

این بچه ها اهل کجا هستند؟
اکثریت قریب به اتفاق کودکان اوکراینی که توسط روسیه اسیر شده اند از مناطق اشغالی جنوب و شرق اوکراین هستند: منطقه خرسون، منطقه خارکف، منطقه زاپوریژژیا، منطقه دونتسک و لوهانسک، و همچنین منطقه کوچکی از منطقه میکولایف..........

منبع و ادامه : گاردین

نظرات

پست‌های پرطرفدار