پرواز صفرها . هشت صفر به جای چهار صفر!

 


بیماری که پزشک به بیماریش آگاه نیست و یا حتی به درمانش باور ندارد و یا آنکه در لباس پزشک ظاهر شده این کاره نیست... این کمدی ست یا دارام . کسی آن را باور ندارد. 

دولت ها مدت ها شعار اصلاح اقتصادی سر می دهند. جراحی اقتصادی این بیمار در کما فرو رفته را به مرگ نزدیک تر می کند. یکی از این شعارها که مدتی ست فراموش شده برداشتن چهار صفر پول ملی ست . به تازگی اسکناس هایی با صفرهای کمرنگ شده منتشر شده است . هر چند مدت هاست این صفرها پرواز کرده است اما بهتر است دولت در اجرای برداشتن چهار صفر پول ملی عجله نکند با این روند به زودی مجبور به برداشتن دو تا چهار صفر دیگر و معرفی واحد پولی جدید خواهد شد. تورم لجام گسیخته همه صفرهای برداشته شده را برمی گرداند. این میوه ای که دولت در خیال دارد آن را می چیند زود فاسد می شود.
نیاز نیست به چند سال قبل مراجعه کنیم کافی ست قیمت های یک ماه گذشته را مقایسه کنیم تا متوجه شویم چرا عجله لازم نیست؟!.
اوضاع آشفته اقتصادی این روزها درآمیخته با بازگشت کرونا، جامعه ایران را به کجا می برد؟! برای مدت ها فرار از تصاویر ونزوئلایی و یا کره شمالی شدن ما را به خود مشغول کرد. اما انگار داریم به دامن ترس هایی می افتیم که از آنها گریزانیم. دولت به همه دستورهای نمایشی خود نتوانست تا به امروز از افزایش سرسام آور اقلام خوراکی، مسکن، خودرو و دارو و دیگر اقلام مهم جلوگیری کند و تا جایی پیش رفت که حتی دست به اصلاح نرخ حقوق دستمزد زد. کاری که نتیجه ای نداشت و با افزایش دوباره قیمت ها خنثی شد. ابر تورم" زمانی اتفاق می‌افتد که نرخ تورم با شتاب بالا می‌رود؛ در چنین موقعی به سرعت ارزش پول ملی افت می‌کند. تصاویر ونزوئلا با فروشگاه های خالی و مردم سرگردان و گریزان را بارها در رسانه های سانسور شده ایران دیده ایم. دردناک است وقتی تیتر اخبار مربوط به ونزوئلا را با وضعیت امروز خود مقایسه می کنیم و شباهت های تمام و کمالی را می بینیم‌؛ گرانی شدید روزانه کالاها چون صبح که از خواب بیدار شوند قیمت‌ها بالا رفته است... از سال گذشته قیمت کالاها بطور متوسط هر ۱۹ روز یکبار دو برابر شده است... اواخر تابستان دولت این کشور ۵ صفر را برای مقابله با تورم از پول ملی حذف کرد و واحد پول جدید را معرفی کرد....
نظرسنجی ها نشان می دهند ۶ نفر از هر ده نفر بدلیل اینکه توانایی خرید غذا ندارند گشنه می‌خوابند...

نظام در کنار بی عملی تنها به سرکوب عقاید و نظرات مخالف می پردازد و معجون ونزوئلایی و کره شمالی را در کنار هم به مردم عرضه می کند. بازگشت میلیتاریسم و دخالت دادن نظامیان در همه امور در کنار یک سیستم قضایی یکسره فاسد و تشویق تک صدایی بخشی از ره آوردهای کره شمالی شدن ایران است. هرچند اخبار خروجی از کره شمالی آنقدر اندک است که به واقع نمی دانیم چه اندازه قضات فاسد و گردن کش در خود دارد.... در این زنبیل صفرهای بیشتری برای برداشته شدن هست، کمی دست نگه دارید.

سیاست برداشتن صفر بیشتر در کشورهایی به کار برده می‌شود که در پی افزایش نقدینگی و تورم به طور مرتب از ارزش پول ملی شان کاسته و بر شمار صفرهای آن افزوده می‌شود، همچون در برزیل، یوگسلاوی پیشین، آرژانتین، اوکراین، بولیوی آذربایجان، ترکیه و دیگر. گاهی به همراه برداشتن صفر، نام پول را نیز تغییر می‌دهند.

پرسش اینجاست که اگر این بار این پیشنهاد در ایران عملی شود و چهار صفر از ریال برداشته شود، سختی‌های اقتصادی کشور، همچون رکود تولید و بیکاری و گرانی، پایان خواهند یافت؟ برای پاسخ باید دانست که‌ آیا تنها کار، برداشتن صفر از پول ملی است یا سیاست‌های ساختاری دیگری همراه و بلکه پیش از آن، پیاده خواهند شد.

دولت در اجرای برداشتن چهار صفر پول ملی عجله نکند با این روند به زودی مجبور به برداشتن دو تا چهار صفر دیگر و معرفی واحد پولی جدید خواهد شد. تورم لجام گسیخته همه صفرهای برداشته شده را برمی گرداند. این میوه ای که دولت در خیال دارد آن را می چیند زود فاسد می شود.

یا اصلا ریال را حذف کنیم و تکلیف مردم را معلوم کنیم و از دلار استفاده کنیم، واحد پول ما دلار آمریکاست. دیگر نگرانی قیمت تغییر ارز از زندگی ما رخت می بندد.این عاقلانه ترین روش است اما به عنوان یک کشور مستقل چندان خوشایند نیست.
همین که چند صفر ازپول ملی برداشته شود، داد و ستد برای مردم آسان‌تر می‌شود. چون هم حساب خرید و فروش آسان‌تر می‌شود و هم حمل و نقل پول. دولت هم هزینه کمتری برای چاپ اسکناس خواهد پرداخت. به ویژه آنکه شمار اسکناس‌های در گردش در ایران به نسبت چند برابر شمار اسکناس در کشورهای پیشرفته است ....

براستی بر کسی معلوم نیست که آن بالا چه به روزگار مردم آورده اید براستی اقتصاد مال خر است. اینها را ببرید و برایمان یورو و دلار باز آورید....

نظرات

پست‌های پرطرفدار