چین خاورمیانه جدیدی را پایه ریزی می کند!

 


وال استریت ژورنال:  به گفته برخی افراد آشنا با طرح چین، هنگامی که رهبران عرب در دسامبر گذشته در یک نشست منطقه‌ای در ریاض با شی جین پینگ دیدار کردند، رئیس دولت چین ایده بی‌سابقه‌ای را مطرح کرد: یک گردهمایی بلندپایه از پادشاهان عرب خلیج فارس و مقامات ایرانی در سال 2023 آنهم در پکن. مدتی بعد نیز، تهران قراردادی را امضا کرد.

چین جمعه گذشته توانست برای بازگرداندن روابط بین ایران و عربستان سعودی که هفت سال بود از هم پاشیده بود، میانجی‌گری کند. بنا به گفته ها، نشست گسترده‌تر بین ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس شش کشور که قبلاً گزارشی از آن منتشر نشده بود، در مسیر پایانی امسال قرار دارد.

ابتکار دیپلماتیک آقای شی نشان می‌دهد که پکن نقشی مرکزی برای خود به‌عنوان یک قدرت جدید در خاورمیانه قائل است. آنهم در منطقه‌ای استراتژیک که در آن ایالات متحده برای دهه‌ها تأثیرگذارترین بازیگر خارجی بوده است. اما اینک دیگر به طور انحصاری بر جریان انرژی و تجارت آین منطقه متمرکز نیست، نفوذ چین به سیاست منطقه، نشانگر فصل جدیدی در رقابت میان پکن و واشنگتن است.

توافق عربستان سعودی و ایران که هفته گذشته پشت درهای بسته در پکن به امضا رسید، برخی از حساس ترین مسائل بین دو کشور را که سال ها دو طرف مقابل درگیری های نیابتی در سراسر خاورمیانه بوده اند، در بر می گیرد.

مقامات دو کشور گفتند، عربستان سعودی موافقت کرد که پوشش انتقادی ایران اینترنشنال، یک شبکه خبری ماهواره ای فارسی زبان که توسط بازرگانان سعودی تامین مالی می شود، کاهش یابد. تهران، ایران اینترنشنال را به تحریک یک جنبش اعتراضی چند ماهه متهم می کند و رئیس سازمان اطلاعات ایران آن را یک سازمان تروریستی خوانده است.
ایران اینترنشنال می گوید مستقل است. سخنگوی Volant Media، مالک این کانال گفت: «روابط ایران و عربستان هرگز عاملی نبوده که بر گزارش‌ها یا دستورالعمل‌های و سرمقاله های ما تأثیر بگذارد: هیچ تغییری در روند کاری ما وجود نخواهد داشت.

به گفته مقامات سعودی، همچنین ایرانیان و مقامات رسمی آمریکایی، ایران موافقت کرده تا حملات فرامرزی به عربستان سعودی را متوقف کند. این حملات توسط شورشیان حوثی یمن انجام می شود که مورد حمایت ایران هستند. این گروه کنترل مناطقی از این کشور را به دست گرفته و از زمان جنگ 2015 بر علیه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی می جنگند.....

منبع و ادامه : وال استریت ژورنال

نظرات

پست‌های پرطرفدار