عراق 20 سال پس از جنگ با آمریکا: چگونه این کشور ده ها سال در هرج و مرج فرو رفت!


 بی بی سی : تهاجم مارس 2003 به عراق یک فاجعه برای این کشور و مردمش بود شواهد و مدارک بسیاری در دسترس است، بسیار بیشتری از آنچه در زندگی های درهم ریخته مردم دیده می شود. یک گور دسته جمعی مشکوک در صحرای خارج از سنجار، نه چندان دور از مرز با سوریه بود یکی از این موارد است.

 ایزدی ها، بازماندگان یکی از چندین جوامع آسیب دیده در عراق، زمین را در معدن سنگ مرمر حفاری می کردند. روی یک حصار سیمی در اطراف محل، عکس‌های ده‌ها نفر، که بیشترشان مرد هستند، دیده می‌شد. این افراد توسط جهادگران گروه دولت اسلامی کشته شده اند. کشته شدگان اهل زیل لی، روستایی در نزدیکی معدن بودند، جایی که 1800 مرد در 3 اوت 2014 در آنجا کشته شدند.

ایزدی ها هم به قرآن و هم به انجیل احترام می گذارند. دین شان هم تحت تأثیر مسیحیت و هم اسلام است. دولت اسلامی ایزدی ها را کافر می دانست و یک نسل کشی انجام می داد. این اتفاق پس از پایان اشغالگری آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها روی داد، اما یک خط مستقیم کشتار را به تهاجم و سال‌های فاجعه‌بار پس از آن پیوند می‌دهد.

در میان کسانی که حفاری این گور دسته جمعی را تماشا می کردند، نایف جاسو، شیخ کوچو نیز تماشگر بود. کوچو  یک جامعه ایزدی ست که متحمل حمله ای بدتر از زیله لی شد. وی گفت: در کوچو از یک هزار و 250 نفر جمعیت 517 نفر توسط جهادگران داعش موسوم به داعش کشته شدند.

در زیله لی، مردان با اسلحه از خانواده های خود جدا شدند و در معدن به ضرب گلوله کشته شدند. سفیان صالح، که در آن زمان 16 سال داشت، در میان جمعیت حاضر در حفاری بود. او یکی از تنها دو مرد زیل لی است که جان سالم به در برد. هنگامی که او به همراه پدر، برادر و 20 تا 30 مرد دیگر منتظر مرگ بود، دید که گروه دیگری به ضرب گلوله کشته شدند. اجساد شان از صخره ای به داخل معدن سقوط کرد. بعد نوبت آنان رسید.

او می گوید: «قبل از تیراندازی دست های ما را از پشت بستند، ما را گرفتند و روی زمین انداختند.پدر و برادر سفیان کشته شدند، اما او زنده ماند زیرا اجساد آنان او افتاد و او را پوشانده بود.

دولت اسلامی از تاکتیک مورد علاقه خود استفاده می کرد. ابتدا مردان را کشتند، سپس زنان را برده گرفتند. کودکان از مادران خود گرفته می شدند تا به عنوان نیروهای داعش آموزش ببینند. مادری که در نزدیکی یک قبر مشکوک نشسته، وقتی به یاد می آورد که چگونه نوزادش از او جدا شد و به یک خانواده جهادی داده شده، گریه می کند.

در کنار حصار سیمی اطراف سایت، سعاد داود چاتو، زنی 20 ساله، با یک پوستر ایستاده بود. روی آن چهره 9 مرد از خانواده بزرگ او که کشته شدند و دو نفر از اقوام گمشده زن دیده می شد. او گفت که جهادگران او را در سال 2014 زمانی که 16 ساله بود به همراه بسیاری از زنان و دختران دیگر دستگیر کردند و در سوریه نگه داشتند. او تا سال 2019 باقی ماند، زمانی که با فروپاشی خلافت نجات یافت....

منبع و ادامه : بی بی سی 

نظرات

پست‌های پرطرفدار