ایالات متحده به دنبال رویکرد توافق گام به گام در مورد برنامه هسته ای ایران است!

 


اکسیوس: به گفته 10 نفر از مقام های اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی دولت بایدن، در هفته‌های اخیر با شرکای اروپایی و اسرائیلی‌اش درباره پیشنهادی برای یک توافق موقت با ایران گفتگو کرده اند. این توافق موقت شامل برداشتن برخی از تحریم‌ها در ازای مسدود کردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران می‌شود.
 رویکرد جدید دولت بایدن نشان دهنده نگرانی ایالات متحده درباره پیشرفت‌های اخیر در برنامه هسته‌ای ایران است. ایالات متحده روش دیپلماتیک برای رسیدن به توافق و بازگشت به توافق هسته ای 2015 را رد نکرده است، اما سال گذشته به دلیل کمک های نظامی ایران به روسیه و سرکوب اعتراضات ضد دولتی تهران، آن را از دستور کار خارج کرد.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواخر فوریه، ایران 87.5 کیلوگرم اورانیوم 60 درصد غنی شده جمع آوری کرده است. کارشناسان می گویند که اگر این اورانیوم تا 90 درصد غنی شود، برای تولید حداقل یک بمب هسته ای کافی است.
مقامات اسرائیلی اخیراً به دولت بایدن و چندین کشور اروپایی گفته‌اند که ایران وارد قلمرو خطرناکی خواهد شد که در صورت غنی‌سازی اورانیوم بالای 60 درصد، و ورود ایران به این محدوده خطرناک می‌تواند سبب حمله نظامی اسرائیل شود.
 به گفته این 10 منبع، دولت بایدن در ژانویه بحث درباره رویکرد جدیدی را آغاز کرده و در ماه فوریه به اسرائیل و متحدان E3 خود - فرانسه، آلمان و بریتانیا - در مورد آن اطلاع رسانی کرده است.

به گفته چهار تن از مقامات اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی، پیشنهادهای مورد بحث شامل تعلیق برخی از تحریم‌ها بود، آنهم در صورتی که ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند یعنی عمدتاً غنی‌سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد را متوقف کند.....

منبع و ادامه : اکسیوس

نظرات

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار