اولاف شولز صدراعظم جدید، آلمان را به کدام سمت خواهد برد؟!

 


نشنال اینترست:روز چهارشنبه 8 دسامبر، مجلس نمایندگان اولاف شولز، سوسیال دموکرات را به عنوان جانشین آنگلا مرکل به عنوان صدراعظم انتخاب کرد. او 395 رای از مجموع 707 رای را به دست آورد و ریاست دولت ائتلافی جدید متشکل از سه حزب سوسیال دموکرات، حزب سبزها و اف دی پی را برعهده دارد.سه شریک ائتلافی عملاً با هم سازگار نیستند. دو حزب جناح چپ، SPD و سبزها، ترجیح می‌دادند همراه با سومین حزب چپ آلمان، Die Linke (حزب کمونیست سابق که قبلاً GDR را اداره می‌کرد) حکومت کنند. این امکان پذیر نبود زیرا سه حزب آرای کافی برای کسب اکثریت ترکیبی در پارلمان آلمان به دست نیاوردند. FDP ترجیح می داد با CDU/CSU میانه رو حکومت کند. با این حال، CDU/CSU بدترین نتیجه را در تاریخ خود ثبت کرد و در حال حاضر رهبری نیز ندارد.
دولت ائتلافی جدید آلمان از سه شریک بسیار نامتوازن تشکیل شده است. SPD و سبزها برای افزایش گسترده مالیات برای ثروتمندان کمپین کردند، در حالی که FDP خواستار کاهش مالیات برای همه شد. نتیجه: هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. SPD و سبزها کاهش مالیات را مسدود کردند، FDP نیز راه افزایش مالیات را مسدود کردند.

در بسیاری از زمینه‌های دیگر نیز، برنامه‌های سیاسی کاملاً متفاوت احزاب به خنثی کردن یکدیگر منجر شده است. به عنوان مثال، قانون اجاره را در نظر بگیرید: SPD و سبزها می خواستند حقوق مالکان را به شدت کاهش دهند و افزایش اجاره بها را ممنوع کنند. FDP دوست داشت قانون اجاره را آزاد کند. نتیجه: قانون اجاره آلمان بدون تغییر باقی می‌ماند - فقط کمی تغییر در برخی جزئیات انجام شد

   FDP با اندیشه بازار آزاد از یک سو و دو حزب جناح چپ از سوی دیگر عملاً یکدیگر را خنثی کرده اند. FDP توانسته است مانع از بسیاری از سیاست های سوسیالیستی شود و رای دهندگان بازار آزاد از این امر سپاسگزار خواهند بود. علاوه بر این، FDP انتخاب های خود را برای دو وزارتخانه کلیدی تحت فشار قرار داده است: وزارت دارایی توسط کریستین لیندنر، رئیس FDP هدایت می شود، در حالی که وزارت دادگستری به مارکو بوشمن، که به طور گسترده به عنوان یک وکیل برجسته شناخته می شود، می شود واگذار شد. این برای جامعه تجاری آلمان که از FDP حمایت می کنند، اطمینان بخش است، در حالی که این روند برای کارکنان وزارتخانه های دیگر باعث نگرانی است.

وزارتخانه‌های اقتصاد و امور خارجه توسط روسای دوگانه حزب سبز هدایت خواهند شد. آنالنا بائربوک قرار است نقش وزیر خارجه را برعهده بگیرد، انتصابی که می تواند سبب ناخشنودی در بسیاری از کشورها شود. او به سختی می تواند با افراد مخالف خود در کشورهای دیگر به عنوان یک وزمه برابر، برخورد کند. در طول مبارزات انتخاباتی، معلوم شد که او رزومه خود را دستکاری کرده است. علاوه بر این، او کتابی در طول مبارزات انتخاباتی  منتشر کرد که مشخص شد حاوی بخش‌های زیادی از متن سرقت‌شده است. او در نهایت مجبور شد کل کتاب را پس بگیرد و دوباره نیز چاپ نخواهد شد. این به اعتبار بارباک به شدت آسیب رساند.....


منبع و ادامه :نشنال اینترست

نظرات

پست‌های پرطرفدار