جنگ با ایران برای اسرائیل چقدر هزینه دارد!

 


هاارتس:وزیر دفاع بنی گانتز به نیروهای دفاعی اسرائیل دستور داده است تا برای یک گزینه نظامی بر علیه ایران آماده شوند. همچنین ارتش 5 میلیارد دلار مازاد بودجه اش برای تجهیز و آموزش روزانه دریافت کرده است. اسرائیل در مورد همکاری نظامی نیز با دولت بایدن گفتگو کرده است.تنها چیزی که از این میان باقی مانده، مشکل آماده سازی مردم اسرائیل برای انتقام‌جویی اجتناب‌ناپذیر ایران است..

ما نه تنها برای این کار آماده نیستیم، بلکه حتی درک خوبی از آنچه باید برای آن آماده شویم نیز نداریم. تنها آماری که در اختیار داریم اعداد و ارقامی ست که ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق، یک دهه پیش علنی کرد، یعنی تعداد کشته‌شدگان کمتر از 500 نفر خواهد بود و کارشناسان ارتش اسرائیل نیز، این رقم را بی‌اهمیت می‌دانند. چیری حدود 300 نفر کشته پیش بینی می شود و  این رقم بر اساس تعداد موشک‌هایی است که ایران در آن زمان در اختیار داشت. عواملی مانند توانایی‌های پرتاب موشک ها، زمان‌های هشداری که ارتش اسرائیل قادر به اعزام غیرنظامیان به پناهگاه خواهد بود و عدم دقت موشک‌ها در این برآورد نقش داشته اند.
در این میان، تعداد موشک‌هایی که ایران می‌تواند مستقر کند قطعا افزایش یافته است، اما چقدر؟ آیا ظرفیت هدف گیری و تخریب آنها نیز افزایش یافته است؟ آیا این تلفات ناگوار بیشتر در مناطق دورافتاده اسرائیل خواهد بود یا در شهر‌های بزرگ؟ آیا  این برآوردها  نیاز به اصلاح و بازبینی ندارد؟

در حقیقت این پرسش‌ها بی‌ربط هستند. امیدواریم اطلاعاتی که در مورد حزب الله در اختیار داریم دقیق باشند. تعداد موشک‌هایی که در اختیار این گروه است بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار فروند تخمین زده می‌شود. این رقمی ست که اسرائیل برای مقابله با آن آماده نیست.

کشوری که در آستانه ورود به یک جنگ است انتظار دارد شهروندان‌اش وحشت کنند و وضعیت پناهگاه‌های خود را به دقت بررسی کرده ماسک‌های ضد گاز بزنند و قفسه‌های سوپر مارکت‌ها را به سرعت خالی کنند و بلیت هواپیما به هر جای دیگری در جهان حتی نقاطی که شیوع کرونا در آن بالاست را بخرند.

انتظار می‌رود دولت چنین کشوری مانور‌های دفاع غیر نظامی سراسری را برگزار کند و تخلیه غیر نظامیان را تمرین کند. بیمارستان‌ها برای مقابله با تلفات گسترده آماده شوند و از مدارس خواسته شود که دانش آموزان خود را به سوی پناهگاه‌ها برده و با شیوه‌ای سریع و منظم این کار را تمرین کنند و برنامه‌های تلویزیونی  با توضیح خدمات عمومی به همگان در مورد مواردی مانند این که کجا جمع شویم، چه کاری انجام دهیم و چه وضعیتی را پوشش دهیم، آموزش دهد....

منبع و ادامه :هاارتس

نظرات

پست‌های پرطرفدار