ایران دیگر نمی تواند توافق با غرب را به تاخیر بیندازد!

 


فارین پالسی: برای درک اهمیت احیای توافق هسته‌ای برای ایران، کافی است نگاهی گذرا به بحران‌های شدید اقتصادی، سیاست خارجی، امنیتی و زیست‌محیطی که امروز این کشور را گرفته نگاهی بیاندازیم. بدون توافقی کارآمد که تحریم‌های ایالات متحده را، حتی برای چند سال، لغو کند، هیچ دولتی در ایران نمی‌تواند امیدوار باشد که برای بسیاری از چالش‌های امروز ایران  چاره ای بیاندیشد.

وعده های اقتصادی جاه طلبانه ابراهیم رئیسی را بیاد بیاورید. ساخت 1 میلیون واحد مسکونی در سال، مهار تورم سرسام آور، که او آن را 'خط قرمز' دولتش توصیف کرد. حل «یک بار و برای همیشه» مشکلات مالی معلمان ایران؛ خنثی کردن تأثیر نوسانات ارزی بر زندگی مردم عادی ایران؛ ایجاد یک میلیون شغل جدید؛ و رفع قطعی برق. تحقق این اهداف بلندپروازانه بسیار دو از دسترس به نظر می رسد آنهم تا زمانی که تحریم های ایالات متحده به غشار کردن گلوی اقتصاد ایران ادامه می دهد. گفته عجیب دولت رئیسی مبنی بر پیگیری سیاست «نگاه به شرق» در برابر غرب با وجود تحریم ها و هژمونی ایالات متحده راهی برای تحقق جدا کردن رونق اقتصادی از مذاکرات هسته ای نخواهد گذاشت .

مطمئن باشید، رفع تحریم ها به تنهایی نوشدارویی برای همه مشکلات اقتصادی ایران نیست. موانع دیگری نیز برای رشد اقتصادی این کشور و عادی سازی روابط تجاری با سایر نقاط جهان وجود دارد و البته همانگونه که کشور در سال های اخیر نشان داده  در نهایت می تواند در برابر تحریم ها مقاومت کند و تحریم ها به تنهایی نمی توانند سبب فروپاشی کامل اقتصاد شوند. اما تحریم‌ها به‌عنوان یک گلوگاه کلیدی در توسعه اقتصادی ایران عمل می‌کنند و همچنین تضمین می‌کنند که این کشور به طور مداوم در مرز بقا قرار گیرد و در نتیجه دسترسی اش به سرمایه، تجارت و سرمایه‌گذاری مسدود می ماند. برای مردم عادی ایران، ادامه این راه، به معنای افزایش نرخ تورم و همچنین کاهش قدرت خرید و البته بیکاری است. عواملی که مهاجرت نیروی انسانی ارزشمند از این کشور را سرعت داده است .همان معلمانی که رئیسی قول رفع مشکلات معیشتی آنان را «یک بار برای همیشه» داده بود در شهرهای مختلف دست به اعتراض زده اند.....


منبع و ادامه :فارین پالسی

نظرات

پست‌های پرطرفدار