مقامات دفاعی اسرائیل: حمله به ایران فقط در حد تهدید!!!

 


نیویورک تایمز:اسرائیل تهدید کرده که در صورت نیاز، برای نابودی برنامه هسته ای ایران اقدام نظامی خواهد کرد . اما مقامات دفاعی می گویند اسرائیل این توانایی را ندارد، حداقل به این زودی.
وزیر دفاع اسرائیل همرمان با تلاش‌های دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، به نیروهای خود دستور داد تا یک گزینه نظامی نیز آماده کنند و به جهان هشدار داد که اگر توافق هسته‌ای جدید به اندازه کافی ایران را محدود نکند، اسرائیل امور را به دست خود خواهد گرفت.
اما چندین مقام و کارشناسان ارشد نظامی کنونی و سابق اسرائیل می‌گویند که اسرائیل توانایی انجام چنین حمله‌ای را ندارد.حمله‌ای که بتواند برنامه هسته‌ای ایران را نابود کند، یا حتی به تاخیر بیاندازد، حداقل به این زودی. یکی از مقامات عالی رتبه فعلی امنیتی گفت که آماده سازی برای چنین حمله ای که بتواند به پروژه هسته ای ایران آسیب جدی وارد کند حداقل دو سال طول می کشد.

کارشناسان و مقامات می گویند که یک حمله در مقیاس کوچکتر برای آسیب رساندن به بخش هایی از برنامه هسته ای ایران، امکان پذیر خواهد بود. اما تلاش گسترده‌تر برای نابودی ده‌ها سایت هسته‌ای در مناطق دوردست ایران - از نوع حمله‌ای که مقامات اسرائیلی تهدید کرده‌اند - فراتر از منابع فعلی نیروهای مسلح اسرائیل خواهد بود.

رلیک شافیر، ژنرال ذخیره نیروی هوایی اسرائیل، که از جمله خلبانان اسرائیلی حاضر در حمله این کشور به سایت اولیه کوره اتمی عصیراک عراق در ۴۰ سال پیش بوده است، به نیویورک تایمز گفته که حملات به ایران از نوعی که وزیر دفاع اسرائیل خواسته، «بسیار دشوار و حتی غیرممکن است»..... 

به گفته این نظامی ارشد پیشین، اسرائیل به اندازه کافی هواپیماهای بزرگ در اختیار ندارد تا از آن‌ها برای حمل بمب‌های سنگرشکن به منظور هدف قرار دادن تاسیسات زیرزمینی فردو و نطنز استفاده کند.ژنرال شافیر افزوده که تنها نیروی هوایی آمریکا توان انجام حملات متعدد و طولانی به ایران را دارد و می‌تواند خسارات قابل توجهی به تاسیسات به‌شدت محافظت شده و پنهان شده در دل زمین وارد کند.

رلیک شافیر گفته است که حتی با وجود پیشرفت‌ها و دست برتر نیروی هوایی اسرائیل در منطقه، حملات کشورش به ایران هدف اسرائیل را برآورده نخواهد کرد بلکه «تنها منطقه را به آتش خواهد کشید».نیویورک تایمز یادآور شده که آمریکا هنوز هواپیماهای جدید سوخت‌رسانی را به ارتش اسرائیل نداده و در این شرایط، جنگنده‌ها برای سوخت‌گیری جهت انجام حملات متعدد باید به کشورهای عرب همسایه ایران بروند. اما معلوم نیست که کدام کشور عربی حاضر باشد این امکان را به اسرائیل در جنگ در برابر ایران بدهد.

ژنرال ذخیره عاموس یادلین، فرمانده پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، به نیویورک تایمز گفته است که قطعا آمریکا توانایی بالاتری نسبت به اسرائیل دارد اما «آن‌ها اراده این کار را ندارند»....

هر گونه حمله اسرائیل به ایران، این فرصت را به حزب‌الله و حماس، متحدین ایران در منطقه، خواهد داد تا با موشک باران اسرائیل، وضعی ایجاد کنند که اسرائیل ناچار شود در چند جبهه با ایران و متحدینش بجنگد.اهود اولمرت، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، به شبکه تلویزیون کان گفته است شایعاتی به گوش او رسیده که تهدیدهای دوره اخیر مقامات اسرائیل علیه ایران، خواست آمریکا نیز بوده تا ایران در مذاکرات اتمی کنونی در وین، زیر فشار قرار گیرد.....

منبع و ادامه :نیویورک تایمز

نظرات

پست‌های پرطرفدار