بزرگترین موج مهاجرت در تاریخ لبنان!

 


آلمانیتور:لبنان شاهد یکی از بزرگترین امواج مهاجرت در تاریخ خود است. این کشور با بدترین شرایط اجتماعی-اقتصادی خود در کنار تشدید بحران سیاسی مواجه است. ترکیه، ارمنستان و گرجستان به مقاصد جدیدی برای مردم گریزان این کشور تبدیل شده اند. 

کشورهای اروپای غربی، ایالات متحده، استرالیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس در گذشته مقاصد اصلی مهاجرت لبنانی ها بودند. پس از جنگ داخلی لبنان در سال 1975 و تا سال 1991، این کشور شاهد موج بزرگی از مهاجرت بود. با گذشت سالها، مهاجرت همچنان با توجه به شرایط امنیتی، سیاسی و اقتصادی در لبنان رو به افزایش است اما  به نظر می رسد مقصد این مهاجرت ها رو به تغییر ست.

در یکی دو سال اخیر، جوانان لبنانی شروع به مهاجرت به کشورهایی، مانند ترکیه، گرجستان، ارمنستان و اخیراً صربستان کرده اند.

"محمد شمس الدین" پژوهشگر ساکن بیروت به "المانیتور" می‌گوید: "به دنبال انقلاب ۱۷ اکتبر در سال ۲۰۱۹ میلادی، افراد بیش تری لبنان را ترک می کنند. در سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد مهاجران به ۱۷۷۲۰ نفر رسید. طی ده ماه گذشته، ما با افزایش ۶۵ هزار نفری تعداد مهاجران مواجه بوده ایم".

شمس الدین انتظار دارد با استناد به داده‌های رسمی ،تعداد مهاجران در سال ۲۰۲۲ میلادی دو برابر افزایش یابد به ویژه آن که درخواست‌های تمدید گذرنامه در لبنان افزایشی ۱۵۰ درصدی را نشان می دهد. لبنانی‌ها می‌خواهند پیش از تشدید بحران‌های مختلف ،کشورشان را لبنان ترک کنند.

تقاضای زیاد برای دریافت گذرنامه اداره امنیت عمومی لبنان را بر آن داشت تا حدود یک ماه پیش تصمیمات نظارتی را در مورد اولویت صدور گذرنامه صادر کند و درخواست‌های غیر فوری برای تمدید گذرنامه را به تعویق بیندازد. برای دریافت گذرنامه تازه یا تمدید گذرنامه‌های موجود شهروندان باید مدارکی دال بر روادید ورود معتبر یا اقامت در کشور خارجی‌ای که می‌خواهند به آن سفر کنند و هم چنین، بلیت هواپیما و رزرواسیون هتل را ارائه دهند.

این پژوهشگر می‌افزاید: "اداره امنیت عمومی تلاش می‌کند تا تعداد تمدید گذرنامه‌ها را محدود کند به طوری که هر مرکز امنیت عمومی در لبنان حداکثر ۴۰ گذرنامه در روز صادر می‌کند و ۱۵۰ هزار درخواست به حالت تعلیق درآمده وجود دارند و زمان زیادی طول می‌کشد و چاپ گذرنامه نیز مستلزم تخصیص بودجه زیادی است".

شمس الدین می‌گوید بحران صدور گذرنامه تازه با توجه به زمان تعیین شده برای انتخابات پارلمانی تا مارس ۲۰۲۲ میلادی ادامه خواهد داشت.

مهاجرت اخیر جوانان لبنانی براساس مرکز رصد بحران در دانشگاه امریکایی بیروت سومین موج مهاجرتی بزرگ در تاریخ لبنان است. در این موج تازه مقاصد مهاجران دیگر تنها فرانسه، آلمان، سوئد و دیگر کشور‌هایی که لبنانی‌ها پیش‌تر به آن مهاجرت کرده بودند نیستند.

در سال ۲۰۲۱ میلادی دست کم ۵ هزار لبنانی به ترکیه مهاجرت کردند که ۷۰ درصد از آنان در فاصله سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار داشتند. بسیاری از لبنانی‌ها نیز ارمنستان و گرجستان را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب کردند. آمار رسمی‌ای در این باره در لبنان وجود ندارد، زیرا اکثر مهاجران از این کشور‌ها به عنوان پلی برای رسیدن به اروپا استفاده می‌کنند....

منبع و ادامه :آلمانیتور

نظرات

پست‌های پرطرفدار