فرمان ایران برای به آشوب کشاندن خارورمیانه

 


فارین افرز: احتمال اینکه جنگ اسراییل و حماس به یک درگیری گسترده تر منجر شود، تلاش مصممانه سه رئیس جمهور ایالات متحده برای تمرکز دادن تلاش های این کشور در خاورمیانه را در آستانه بر باد دادن قرار داده است. بلافاصله پس از حمله حماس در 7 اکتبر، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به سرعت برای حمایت از اسرائیل، و جلوگیری از گسترش خصومت ها اقدام کرد. اما از زمان نگارش، این درگیری به یک بن بست جهنمی تبدیل شده است. ماه ها عملیات گسترده اسرائیل در از بین بردن حماس، کشته شدن ده ها هزار غیرنظامی فلسطینی، و ایجاد یک فاجعه انسانی در نوار غزه ناکام مانده است. و با گسترش بحران، تعاملات ایالات متحده در خاورمیانه نیز افزایش می یابد. در ماه‌های پس از 7 اکتبر، واشنگتن محموله‌های کمکی را به غزه‌ در محاصره شده، ارسال کرد، عملیات‌های نظامی را برای حفاظت از ترانزیت دریایی آغاز کرد، برای مهار شبه‌نظامیان شیعه حزب‌الله لبنان تلاش کرد، تلاش کرد توانایی‌های شبه‌نظامیان مزاحم در عراق و یمن را کاهش دهد، و سیاست‌های بلندپروازانه دیپلماتیک را دنبال کرد. همزمان ابتکارات برای تقویت عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی نیز در جریان است.

تعامل مجدد با خاورمیانه خطراتی را برای بایدن به همراه دارد، به ویژه زمانی که او برای انتخاب مجدد بر علیه سلف خود، دونالد ترامپ، مبارزه می کند. انتقادات بسیاری  از هزینه های انسانی و اقتصادی جنگ های آمریکا در عراق و افغانستان در میان رای دهندگان به گوش شنیده می شود که کمپین ریاست جمهوری 2016 او را تقویت کرده بود. در نظرسنجی ها که سه هفته پس از حمله حماس انجام شد، 84 درصد از آمریکایی‌ها ابراز نگرانی کردند که ایالات متحده ممکن است به سمت دخالت مستقیم نظامی در درگیری‌های خاورمیانه کشیده شود و تنها یک نفر از هر پنج پاسخ‌دهنده به نظرسنجی در فوریه 2024 موافق فشار دیپلماتیک ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ اسرائیل و حماس انجام بودند. 

 اما خطرات ناشی از چنین ترس حتی بیشتر نیز است. یکی از بازیگران منطقه ای که به ویژه از تردید یا عدم دخالت واشنگتن سود می برد: جمهوری اسلامی ست. در واقع، باتلاق موجود در خاورمیانه فرصتی  موفقیت در استراتژی چهار دهه ای تهران است که برای تضعیف یکی از اصلی ترین دشمنان منطقه ای خود، اسرائیل - و تحقیر ایالات متحده و کاهش شدید نفوذ آن در منطقه ، تلاش می کند.

رژیم اسلامی ایران پس از انقلاب خود در سال 1979 قصد الهام بخشیدن به قیام‌های مذهبی را داشت و به نظر بسیاری از ناظران، ممکن است به نظر برسد که شکست خورده است. در واقع، خرد متعارف در واشنگتن و جاهای دیگر اغلب بر این باور است که ایران مهار شده و حتی منزوی شده است. اما این دیگاه هرگز درست نبوده است. در عوض، تهران استراتژی حساب شده ای را برای توانمندسازی شبه نظامیان نیابتی و تأثیرگذاری بر عملیات در همسایگی خود در حالی که قابلیت غیر قابل انکاری دارد، ایجاد کرده است ....

منبع و ادامه : فارین افرز

نظرات

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار