ایران یک کشور عادی نیست!

 


آتلانتیک: ساعاتی پس از حمله هولناک حماس به غیرنظامیان اسرائیلی در 7 اکتبر، همه نمایندگان مجلس ایران از جای خود بلند شدند و شعار مرگ بر اسرائیل  و «فلسطین پیروز است ، اسرائیل نابود خواهد شد!» سر دادند. خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی و دیگر مقامات عالی‌رتبه ایران، از جمله رئیس سابق نیروهای نظامی کشور، حمایت خود را از حماس اعلام کردند و اعلام کردند که ایران «تا آزادی فلسطین و بیت‌المقدس در کنار آزادی‌خواهان فلسطینی خواهد ماند».

این تنها اظهاراتی نمادین نبود. علیرغم انکارهای هوشمندانه طراحی شده برای جلوگیری از انتقام مستقیم نظامی، اثر انگشت ایران در عملیات 7 اکتبر وجود داشت. حماس و جهاد اسلامی در غزه و حزب‌الله در لبنان، تنها دو تا از بزرگترین
 نورده گروه‌ه مورد حمایت ایران هستند که این کشور در امتداد مرزهای اسرائیل ایجاد کرده است. این گروه ها از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران حمایت مالی، آموزش و تسلیحات دریافت می کنند. حماس سالانه 100 میلیون دلار، حزب الله 700 میلیون دلار و جهاد اسلامی ده ها میلیون دلار دریافت می کنند. 

حتی اگر ایران حمله حماس را در آن روز هدایت نمی کرد، رهبران ارشد ایران تقریباً به طور قطع از برنامه ها و جاه طلبی های عملیاتی این گروه آگاه بودند. در واقع، در 16 ژانویه، در بحبوحه تشدید حملات شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران به کشتی‌ها در دریای سرخ، وزیر امور خارجه ایران تهدید سختی را متوجه غرب کرد که تردیدی در مورد نقش مرکزی ایران در آشفتگی کنونی باقی نگذاشت: «امنیت دریای سرخ با تحولات غزه گره خورده است و اگر جنایات اسرائیل در غزه متوقف نشود، همه متضرر خواهند شد و ایران همواره از منافع خود از جمله کشتیرانی تجاری در دریای سرخ و خلیج فارس با خون شهدا و سربازانش دفاع کرده است. .»

همراه با طیف وسیعی از سیاست‌های دیگر - کمک نظامی به روسیه برای جنگ در اوکراین، روابط نظامی و اقتصادی نزدیک‌تر با چین، و پیگیری مستمر برنامه تسلیحات هسته‌ای و همدستی ایران با حماس نشان می‌دهد که این کشور به طور کامل هم جواری با جهان غرب و هر گونه آرزویی برای دستیابی به نزدیکی حداقلی با نظم بین المللی تحت رهبری غرب را کنار گذاشته است. ........

منبع و ادامه: آتلانتیک

نظرات

پست‌های پرطرفدار