برای مهار ایران روی چین حساب نکنید!


نیوزویک: دولت بایدن در تلاش‌های فزاینده خود برای بازدارندگی شورشیان یمنی یعنی حوثی‌ها،  که کشتی‌های دریایی را در دریای سرخ تهدید می‌کنند، راهبرد جدیدی را دنبال می کند: درخواست کمک از پکن.
طی چند هفته گذشته، مقامات ارشد کاخ سفید بارها از دولت چین درخواست کرده‌اند که با جمهوری اسلامی ایران، حامی اصلی ژئوپلیتیک حوثی‌ها، برای جلوگیری از رفتار مخرب شبه‌نظامیان رادیکال، گفتگو و میانجی‌گری کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، حتی با وزیر خارجه چین در تایلند هفته گذشته دیدار کرد تا این موضوع را به پیش ببرد.

توانایی چین برای تغییر رفتار ایران بیشتر از آن چیزی ست که اغلب مردم تصور می کنند. جمهوری خلق چین اکنون بزرگترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ست و حدود 25 درصد از کل تجارت ایران را به خود اختصاص داده است. این کشور همچنین بزرگترین مشتری نفت ایران است که به طور میانگین در سال گذشته بیش از یک میلیون بشکه در روز از نفت ایران واردات داشته است.
نفوذ پکن تنها اقتصادی نیست. رهبران چین همچنین نفوذ سیاسی و استراتژیک قابل توجهی بر تهران دارند. 

در سال 2021، پکن و تهران یک قرارداد چهارصد میلیارد دلاری به مدت 25 سال منعقد کرده اند. این قرارداد که برای کاهش اثرات نامطلوب سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ طراحی شده بود، به جمهوری خلق چین بیشترین امکان در مواردی مانند دسترسی به بنادر ایران، توسعه شبکه مخابراتی ایران، و ساخت‌وساز زیرساخت‌ها و پروژه‌های حمل‌ونقل در نظام اسلامی را داده است. . همچنین زمینه را برای هماهنگی نزدیکتر بین نظامیان دو کشور فراهم می کند.

پس از سه سال ، از این توافق تصویری باقی مانده است، چرا که تا حدی به دلیل رویکرد آشتی جویانه دولت بایدن در قبال ایران، اقتصاد این کشور را به میزان قابل توجهی تقویت شده است. اما تمایل پکن ، منبعی از حسن نیت سیاسی در میان آیت‌الله‌های ایران ایجاد کرده و مقامات ایرانی مصرانه تلاش کرده‌اند که چین را وادار کنند که سهم خود را در این کشور بیشتر و بیشتر کند....

منبع و ادامه : نیوزویک

نظرات

پست‌های پرطرفدار