محور تحولات!


فارین افرز: در اوایل صبح روز 2 ژانویه، نیروهای روسی یک حمله موشکی گسترده به شهرهای کیف و خارکف اوکراین انجام دادند که منجر به کشته شدن حداقل پنج غیرنظامی، زخمی شدن بیش از 100 نفر و آسیب رساندن به زیرساخت‌ها این دو شهر شد. این حادثه نه تنها به دلیل آسیبی که به بار آورد، قابل توجه بود، بلکه به این دلیل که نشان داد روسیه در جنگ خود تنها نیست. حمله روسیه در آن روز با سلاح‌های مجهز به فناوری چین، موشک‌های کره شمالی و پهپادهای ایران انجام شد. طی دو سال گذشته، هر سه کشور به توانمندسازهای ماشین جنگی مسکو در اوکراین کمک کرده اند.

از زمان تهاجم روسیه در فوریه 2022، مسکو بیش از 3700 هواپیمای بدون سرنشین طراحی شده توسط ایران را به کار برده است. روسیه اکنون هر ماه حداقل 330 فروند هواپیمای بدون سرنشین را به تنهایی تولید می‌کند و در حال همکاری با ایران برای ساخت یک کارخانه جدید پهپاد در داخل روسیه است که این تعداد را افزایش خواهد داد. کره شمالی موشک های بالستیک و بیش از 2.5 میلیون گلوله مهمات به روسیه ارسال کرده است، درست زمانی که ذخایر اوکراینی کاهش یافته است. چین، به نوبه خود، به مهم ترین راه نجات روسیه تبدیل شده است. پکن خرید نفت و گاز روسیه را افزایش داده و میلیاردها دلار به این ترتیب روانه خزانه مسکو کرده است. به همان میزان قابل توجهی، چین مقادیر زیادی فناوری جنگی، از نیمه هادی ها و دستگاه های الکترونیکی گرفته تا تجهیزات پارازیت رادار و ارتباطات و قطعات جت جنگنده را برای روسیه فراهم می کند. سوابق گمرکی نشان می‌دهد که علی‌رغم تحریم‌های تجاری غرب، واردات تراشه‌های کامپیوتری و قطعات تراشه روسیه به طور پیوسته به سمت سطوح قبل از جنگ افزایش یافته است و بیش از نیمی از این کالاها از چین وارد می شود. 

این گروه یک بلوک انحصاری نیست. در عوض، این ها مجموعه ای از دولت های ناراضی هستند که بر سر هدف مشترکی برای براندازی اصول، قواعد و نهادهایی که زیربنای نظام بین المللی حاکم هستند، همگرا می شوند. وقتی این چهار کشور همکاری می کنند، اقدامات شان بسیار بیشتر از مجموع تلاش های منفردشان موثر است . آنان با همکاری یکدیگر، توانایی های نظامی هم را افزایش می دهند. سبب کاهش اثربخشی ابزارهای سیاست خارجی ایالات متحده، از جمله تحریم ها می شوند؛ و مانع از توانایی واشنگتن و شرکای اش در اجرای قوانین جهانی شود. هدف جمعی این کشورها ایجاد جایگزینی برای نظم فعلی است که به نظر آنها تحت سلطه ایالات متحده است.
حمایت چین، ایران و کره شمالی موقعیت روسیه را در میدان نبرد تقویت کرده و همچنین تلاش‌های غرب برای منزوی کردن مسکو را تضعیف کرده و  در مقابل به اوکراین آسیب رسانده است. با این حال، این همکاری فقط نوک کوه یخ است. همکاری میان چهار کشور پیش از سال 2022 در حال گسترش بود، اما جنگ به تعمیق روابط اقتصادی، نظامی، سیاسی و فناوری میان شان سرعت بخشید. چهار قدرت به طور فزاینده ای منافع مشترک را شناسایی می کنند، لفاظی های خود را
 با هم مطابقت می دهند و در عین حال فعالیت های نظامی و دیپلماتیک خود را هماهنگ می کنند. همگرایی این کشور ها در حال ایجاد یک محور جدید تحولات است - توسعه ای که اساساً چشم انداز ژئوپلیتیکی را تغییر می دهد.........

منبع و ادامه: فارین افرز

نظرات

  1. همیشه تحولات هست فقط باید از آن به نفع ایران وایرانی سود برد ....

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار