گسترش سرکوب زنان و دختران در ایران خشم عمومی را به دنبال دارد

 


واشنگتن پست: رژیم ایران با انحراف توجه جهانی به تشدید درگیری با اسرائیل، سرکوب داخلی زنان را تشدید کرده و به پلیس اختیارات گسترده‌تری برای اجرای قوانین پوشش محافظه‌کارانه داده است.

به نظر می‌رسد موج جدید سرکوب یکی از مهم‌ترین تلاش‌ها برای عقب انداختن دستاوردهای اجتماعی در پی جنبش اعتراضی 2022 باشد .قیام چند ماهه ای که جداسازی جنسیتی و حکومت روحانی را به چالش کشید. برخی از ایرانیان گمان می کنند که دولت از ترس یک جنگ منطقه ای به عنوان پوششی برای سفت و سخت کردن کنترل خود در داخل بهره می گیرد. اما برخی دیگر می گویند که این آخرین تلاش رژیم با هدف خاموش کردن همه اشکال مخالفان است.

اما واکنش عمومی سریع بود. در بسیاری از موارد، ویدئوهایی از بازداشت خشونت‌آمیز زنان نشان می‌دهد که انبوهی از تماشاگران برای حمایت از آنان جمع شده‌اند. اکنون، به نظر می رسد که مقامات در تلاشند به فشارها برای مهار روش های خشن خود پاسخی دهند.
روز دوشنبه، پلیس ایران در بیانیه‌ای نادر درباره عملیات نور، که یک کمپین جدید اجرای حجاب است، به رسانه‌های محلی گفت که افسران پرونده ها را به قوه قضائیه ارجاع نمی دهند و به طور بالقوه تهدید اتهامای برای زنان بازداشت شده برطرف می شود.

با گذشت تقریبا دو هفته از آغاز موج جدید برخورد با زنان ایرانی در قالب عملیاتی موسوم به "طرح نور"(کمپین جدید برای حفظ اجباری حجاب)، فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که "پلیس در هیچ حالتی به دنبال پرونده‌سازی برای موضوعات هنجاری و ارزشی نیست". با این وجود، برخورد نیروهای امنیتی با مردم به بهانه حجاب اجباری شدت گرفته است. 

تارا سپهری فر، پژوهشگر ارشد بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر، می‌گوید که پلیس جمهوری اسلامی"عقب نشینی" نمیکند بلکه بیشتر در تلاش است تا راهی با "اصطکاک کمتر" برای انجام این سرکوب پیدا کند.

پژوهشگر ارشد بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر با اشاره به جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد می‌گوید که پلیس جمهوری اسلامی نمی‌خواهد "جسد دیگری روی دستش باشد".

به گفته وی خیزش اخیر، این "دیدگاه غالب" را در رهبری ایران به وجود آورده است که کشور به "یک سیستم جامع" اجرای قانون حجاب نیاز دارد چرا که برای جمهوری اسلامی، کنار گذاشتن اجرای قانون حجاب به منزله واگذاری میدان به مخالفان تلقی می‌شود.....

منبع و ادامه: واشنگتن پست

نظرات

  1. داستان ادامه دارد!!!!!

    پاسخحذف
  2. با توجه به گرم شدن هوا و رسیدن تابستان ' بیشتر خواهد شد ....

    پاسخحذف
  3. مبارزه ای که ثمره ای مگر تباه کردن وقت و پول نداره

    پاسخحذف
  4. رژیم جمهوری هدفی جز به تاراج بردن سرمایه مردم وفقیر تر کردن مردم ندارد

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار