معضلی با عنوان اقدام تلافی جویانه اسرائیل در برابر ایران!

 


نشنال اینترست: پس از حمله ایران در سیزدهم آوریل با پهپادها، موشک‌های کروز و بالستیک به اسرائیل ، مقامات این کشور به وضوح اعلام کرده‌اند که به جای توجه به نظر بایدن و تلقی اقدامات موفقیت آمیز دفاعی شان در برابر این حمله به عنوان پیروزی، با قدرت به ایران پاسخ خواهند داد. اما اسرائیل همچنین اشاره کرد که حمله‌اش برعلیه ایران به گونه‌ای کنترل شده خواهد بود تا سعی شود از افزایش تنش‌ها جلوگیری شود.

با این وجود، تمایل ایران برای حمله مستقیم به اسرائیل از خاک ایران و نه از طریق نیروهای نیابتی اش، یک تغییر مهم در این زمینه است. تا کنون، اسرائیل از گستره وسیعی اقداماتش در سوریه، لبنان و عراق برخوردار بوده و به نیروهای نیابتی ایران و نیروهای نظامی ایران مستقیماً در خارج از خاک ایران بدون ترس از انتقام‌جویی مستقیم ایران حمله کرده است. این آزادی عمل کنترل نشده می تواند تشدید و به یک جنگ منطقه ای بدل شود.

اقدامات ایران از ماه اکتبر آنهم با جلوگیری از حمله نیروهای نیابتی اش به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه پس از انتقام‌جویی آمریکا برای چنین حملاتی در اوایل فوریه، به وضوح نشان داد که ایرانی ها می‌خواهند از یک جنگ منطقه‌ای اجتناب کنند. اما حمله اسرائیل در اول آوریل برعلیه افسران ارشد سپاه پاسداران در ساختمان کنسولگری ایران در دمشق به مرزی رسید که ایران دیگر تمایلی به حفظ «صبر استراتژیک» نداشت و تصمیم گرفت به تغییر قواعد بازی تلاش کند.  این به معنی سطح بسیار بالایی از بازی دو سر باخت چنین درگیری های منطقه ای ست.

اسرائیل برای آزادی عمل خود در سوریه و لبنان ارزش زیادی قائل است.چنین آزادی عمل اغلب به آن اجازه می‌دهد مانع ارسال تسلیحات به حزب‌الله شود، مظنونان تروریستی را خنثی کند و همچنین رآکتور هسته‌ای سوریه را در سال 2007 از بین ببرد........

با این حال، فشار ایالات متحده و دیگران برای جلوگیری از تشدید تنش و محدود نگه داشتن هرگونه اقدام تلافی جویانه بسیار زیاد است. اسرائیل همچنین در یک درگیری منطقه‌ای رو به تشدید، آشکارا از برخی جهات شکست خواهد خورد، زیرا حزب‌الله و ایران می‌توانند از طریق حملات موشکی آسیب‌های جدی وارد کنند.....

 

منبع و ادامه: نشنال اینترست





نظرات

  1. من فقط از مشکلات مالی میترسم و بس

    پاسخحذف
  2. اسرافیل ترسو و جفت پوچ

    پاسخحذف
  3. فقط در حد حرف هستن هیچ کس جنگ رو دوست نداره چون جهان با مشکل مالی درگیره

    پاسخحذف
  4. فقط ایرانه که از همه لات تره دمشگرم

    پاسخحذف
  5. هیچ چیز نداریم اما خاک مادری رو دوست دارم ایران

    پاسخحذف
  6. ساده نگاه نکنید دوران پهلوی که ایران با همه روابط داشت چرا اونارو کله پا کردن

    پاسخحذف
  7. خودشون گفتم که ریس سیا 3 ماه در ایران مدیریت کرد .. مستند بی بی سی فارسی مستند هنوز هست ببینید

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار