استراتژی تسلط بر خاورمیانه پس از خامنه ای نیز برجا خواهد ماند!

 


فارین پالسی: در اوایل ماه جاری، ایران انتخابات پارلمان و مجلس خبرگان خود را برگزار کرد، هیئتی از روحانیون مسن که به طور لفظی مسئول انتخاب رهبر بعدی هستند. رد صلاحیت گسترده نامزدهای هر دو انتخابات توسط رژیم سبب شد بسیاری از رای دهندگان ایرانی این رقابت ها را نادیده بگیرند. این بدان معنا نیست که غرب نیز باید این دو انتخابات را به ویژه انتخابات مجلس، که رهبر بعدی را برخواهد گزید ، نادیده بگیرد.
ترکیب ایدئولوژیک محدود این هیئت نشان می‌دهد که رهبر فعلی،  خامنه‌ای 84 ساله، تصمیم گرفت برای جانشینی اش با اطمینان از اینکه شخص برگزیده اش توسط مخالفت‌های درونی نخبگان حاکم از مسیر خارج نمی‌شود، آماده شود. او همچنین از این طریق تضمین کرده که درگیری‌های نیابتی و آرمان‌های ذاتی و اصول انقلاب ایران - با فرض اینکه رژیم پیش از مرگش دست به ساخت بمب اتم نمی زند - به آشوب کردن خاورمیانه ادامه خواهد داد.

آخرین و تنها باری که در ایران رهبری جدید  انتخاب شد، سال 1989 بود که بنیانگذار جمهوری اسلامی،  روح الله خمینی درگذشت. در آن زمان، رژیم همچنان از حمایت مردمی برخوردار بود و نخبگان سیاسی ایران متحد بودند. انتخاب خامنه‌ای به‌عنوان جانشین خمینی، با توجه به جایگاه مذهبی ضعیف خامنه‌ای، شاید بسیاری را شگفت‌زده کرده باشد، اما نخبگان سیاسی به سرعت پشت سر او بسیج شدند. رژیم با سهولت نسبی از اولین جانشینی خود جان سالم به در برد. 

امروز همه عناصری که باعث شده جانشینی مانند آنچه در سال 1989 رقم خورد ،کارایی داشته باشد ،وجود ندارد. پیوند دولت و جامعه قطع شده است. بر اساس تحقیقاتی که با حمایت رژیم انجام شده ، بیش از 70 درصد مردم خواهان جدایی دین و دولت هستند. نارضایتی گسترده وجود دارد، به ویژه به این دلیل که 60 درصد ایرانیان اکنون در فقر نسبی زندگی می کنند. حتی افراد فقیر و متدین، که زمانی ستون اصلی حمایت مردمی از رژیم بودند،  به خیابان ها ریخته اند تا حکومت دینی را ناامید کنند. شکاف طبقاتی هرگز به این اندازه شدید نبوده است و فساد بیداد می کند.

برای بیش از 20 سال، خامنه ای بی وقفه نخبگان سیاسی را جلب کرده و بسیاری از اعضای سابق تشکیلات را به افراد و ناراضی بدل کرده است. در دور کنونی انتخابات، رژیم تعداد زیادی از وفاداران به رژیم را نیز رد صلاحیت کرد. خامنه‌ای تمام بخش‌های حساس دولت را با افرادی مانند رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی، یک کارگزار کم هوش اما شوم، استخدام کرده است......

منبع و ادامه: فارین پالسی

نظرات

  1. جمهوری اسلامی با شعارهایی چون «وحدت مسلمانان» و برادری حکومت خود را آغاز کرد اما هم‌اکنون مانند بزهکاری است که یک محله را به هم ریخته و شیعه و سنی هم از دستش عاصی هستند!

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار