ترکیه در بن بست ایران و اسرائیل کجا حضور دارد؟

 


عرب نیوز: در بحبوحه تشدید تنش بین ایران و اسرائیل، ترکیه با توجه به مرز طولانی خود با ایران در موقعیت سخت اما مهمی قرار گرفته است. پاسخ آنکارا به تشدید درگیری، نقش بالقوه آن و نحوه واکنش آن نیازمند توجه قابل بسیار است.

آنکارا که به واکنش های سریع خود به تحولات بین المللی معروف است، اما واکنش غیرعادی به حملات هوایی ایران بر علیه اسرائیل در آخر هفته گذشته نشان داد: دیر و محتاطانه . نه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و نه هاکان فیدان، وزیر امور خارجه، فورا واکنش نشان ندادند. اولین پاسخ رسمی از سوی وزارت خارجه بود که حمله ایران را نه محکوم کرد و نه انتقاد کرد. در حالی که ترکیه حمله اول آوریل اسرائیل به سفارت ایران در دمشق را نقض قوانین بین‌المللی دانسته بود، حمله ایران را انتقام‌جویی توصیف کرد. آنکارا از اقدامات ایران غافلگیر نشد، چرا که آن را پیش بینی کرده بود. با این حال، تبادل نظر میان ایران و اسرائیل همچنان ادامه دارد. به نظر می رسد روز جمعه، اسرائیل حمله ای را به خاک ایران آغاز کرده و منطقه را به درگیری کشانده است. این امر نقش بالقوه ترکیه در کاهش تنش های فزاینده را مورد توجه قرار می دهد. 

ترکیه قبل و پس از این حملات هم با ایران و هم با بازیگران غربی مذاکره کرده است. آنکارا از جمله معدود بازیگرانی است که با اسرائیل، ایران، حماس و ایالات متحده کانال های ارتباطی دارد.

منابع دیپلماتیک می گویند که ایران در مورد عملیات برنامه ریزی شده خود بر علیه اسرائیل به ترکیه اطلاع داده است، اما بسیاری این سوال را مطرح کرده اند که چرا آنکارا با احتیاط و تاخیر به این تحولات مهم  پاسخ داد. نگرانی اصلی ترکیه تشدید منطقه ای احتمالی جنگ اسرائیل در غزه و به دنبال آن خطر تشدید تنش ایران و اسرائیل است که توجه بین المللی را از جنگ غزه منحرف می کند.

سیاست ترکیه در قبال تنش ایران و اسرائیل دارای سه بعد است: ایران، آمریکا و پویایی امنیتی. روابط ترکیه و ایران بستر گل سرخ نیست، اما آنکارا روابط خود با تهران را محتاطانه مدیریت می کند. تنش‌های ترکیه و ایران در سال‌های اخیر به دلیل اختلافات آنها در عراق و سوریه و حتی لبنان تشدید شده است. یکی از مسائل اصلی حمایت تهران از پ ک ک است. درک امنیتی ترکیه به شدت با تهدید جدایی طلبان کرد در هم تنیده است و آنکارا مدت هاست این تصور را داشت که تهران از کارت کردها به عنوان اهرم فشار استفاده می کند.
با این حال، علیرغم تنش ها و بی اعتمادی، ترکیه و ایران یاد گرفته اند که به شیوه ای کمتر متخاصمانه با یکدیگر تعامل کنند. اغلب روابط آنها به عنوان «رقابت قابل مدیریت» یا «همکاری بی‌میل و رغبت» توصیف می‌شود، زیرا از بسیاری جهات سیاست‌های منطقه‌ای این دو با هم برخورد می‌کند. اگرچه این دو کشور در مورد وضعیت اسفبار مردم فلسطین در غزه در یک صدا هستند، اما انگیزه ها و دیدگاه های متفاوتی دارند.....

منبع و ادامه: عرب نیوز

نظرات

  1. روی بند بند بازی می کنه

    پاسخحذف
  2. واقعا .... تنها ما هستیم که منافع مان برایمان مهم نیست

    پاسخحذف
  3. هیچ جا حضور ندارد و .......

    پاسخحذف
  4. ترکیه همواره دنبال منافع خودش است

    پاسخحذف
  5. ما راه خود را می رویم

    پاسخحذف
  6. ترکیه راه خود را

    پاسخحذف
  7. ترکیه خودش با مشکلات مالی مونده

    پاسخحذف
  8. اگر تو ترکیه گردش گر نباشه باید از افغانستان بدتر بشه

    پاسخحذف
  9. پدر ترکیه اتا بود که رفت وگرنه اردغان خودش ی دیکتاتوره

    پاسخحذف
  10. ترکیه اگر تو اوروپا نبود الان از کشورهای گدا در جهان بود

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار