بیرون آمدن جنگ ایران و اسرائیل از سایه

 


فارین افرز: شب گذشته اسرائیل یک پایگاه نظامی در نزدیکی شهر اصفهان در ایران را هدف قرار داد. مقامات ایرانی همچنین مدعی شدند که پهپادهای کوچکی را در نزدیکی شهر شمالی تبریز سرنگون کرده اند. علیرغم  اینکه حمله اسرائیل تاکنون محدود به نظر می رسد اما این حمل یک حمله مستقیم و آشکار به خاک ایران بود . رهبران ایران قول تلافی برای "کوچکترین اقدام تجاوزکارانه" در خاک خود داده اند، اما پاسخی تاکنون دیده نشده است. خبر بمب‌گذاری‌ و مقیاس کوچک حمله باعث شد تا ارزیابی‌های اولیه صورت گرفته مبنی بر این باشد که هر دو طرف به دنبال اجتناب از تنش بیشتر هستند.

این آخرین قسمت‌ از چرخه بمب و واکنش در درگیری‌های جاری در خاورمیانه است. هفته گذشته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی - شاخه نیروهای مسلح ایران و ستون نظام حاکم آن - ترکیبی از بیش از 300 هواپیمای بدون سرنشین کم پرواز، موشک های کروز و موشک های بالستیک ارتفاع بالا را به سمت اهداف نظامی در این کشور پرتاب کرد. این حمله قدرت فزاینده ایران و تمایل آن برای ضربه زدن به دشمنانش را به نمایش گذاشت. این همچنین گواهی بر تسلط ستیزگرای  سیاسی در نهاد امنیتی ایران است. این جناح که هم رده‌های بالای سپاه را کنترل می‌کند و هم در میان افسران جوان و پیشرو غالب است، برای دهه‌ها تأثیر زیادی بر سیاست خارجی ایران گذاشته است و به‌ویژه از زمان ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه، تأثیرگذارتر شده است. 

 این جناح عمیقاً به اصول ایدئولوژیک پایه‌گذاری انقلاب اسلامی متعهد است و به ویژه در استفاده از قدرت نظامی و شبکه نیابتی ایران برای پیشبرد اهداف بلندمدت خود برای نابودی اسرائیل به‌عنوان یک کشور یهودی و پایان دادن به نفوذ  ایالات متحده در خاورمیانه سرمایه‌گذاری می‌کند. 

این حملات اولین حمله مستقیم ایران به خاک اسرائیل بود. و با این حال، بسیاری از ناظران خارجی در حمله ایران درجه ای از احتیاط را نیز دیدند. آنان ادعا می کردند که این حمله یک اقدام محدود کننده بود، که در درجه اول به معنای نشان دادن عزم طرف مقابل به جای ایجاد آسیب جدی بود. از این گذشته، تهران مقاصد خود را تلگراف کرده بود و چند روز قبل به همسایگان خود هشدار داده بود که از طریق نیروی نظامی به اسرائیل پاسخ خواهد داد.

 از آنجایی که 99 درصد تسلیحات در اصابت به اهداف خود ناکام ماندند و عمدتاً توسط اسرائیل و شرکای غربی اش رهگیری شدند و نسبت قابل توجهی (شاید تا نیمی) از 110 موشک بالستیکی که ایران به سمت اسرائیل شلیک کرد، به درستی پرتاب نشدند یا منهدم شدند.

بعضی از ناظران خارجی به این نتیجه رسیدند که حمله ایران هرگز به هیچ وجه به قصد آسیب رساندن نبوده است. در این دیدگاه، اقدامات ایران در درجه اول به منظور بازدارندگی اسرائیل از گسترش درگیری کنونی بود. تهران هم قدرت و هم خودکنترلی خود را به نمایش گذاشت...........

منبع و ادامه : فارین افرز

نظرات

  1. تاخیر ضد حمله اسرائیل به ضرر اسرائیل است.
    توپ و دروازه خالی را نباید به بازی گرفت

    پاسخحذف
  2. اتفاق خاصی رخ نداده و حمله تلافی‌جویانه‌ای در کار نخواهد بود.

    پاسخحذف
  3. «حملات مستقیم بین دو کشور خاتمه یافت» اما رنج و ستم بر مردم ایران ادامه دارد

    پاسخحذف
  4. شاهزاده رضا پهلوی: بحران کنونی در خاورمیانه نتیجه مستقیم مماشات غرب با جمهوری اسلامی است!

    پاسخحذف
  5. اسراعیل در برار ایران هیچ کاری نمتواند بکند و فقط حرف میزند ....

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار