یک تجارت کثیف: چگونه یک دارو سوریه را به یک کشور قاچاقچی مخدر تبدیل می کند؟

 

 

گاردین: در تابستان 2015 رئیس امنیتی قدرتمندی با یک بازرگان در استان لاذقیه سوریه دیدار کرد. او می خواست بازرگان کاری برایشان انجام دهد. این مقام مسئول می خواست تاجر، مورد نظر که یک وارد کننده تجهیزات پزشکی بود، مقادیر زیادی دارویی به نام فنیلین را از خارج کشور تهیه و وارد کند. وی گفت، رژیم به راحتی واردات او را خریداری می کند.
پس از یک جستجوی اینترنتی، بازرگان تصمیم خودش را گرفت. او در همان هفته خانه خود را ترک کرد، ابتدا همسر و فرزندان خود را به جای دیگری فرستاد، سپس خود نیز کارش را شروع کرد. بازرگان در خانه جدید خود در پاریس گفت: من می دانم که آنها از من چه خواسته بودند.آنها ماده اصلی داروی مخدر کپتاگون Captagon را می خواستند. و آن دارو یک کار کثیف است.

سایر تاجران در شمال سوریه نظرات او را تایید نکرده اند.اما ساخت کپتاگون در مناطق مرکزی رژیم به یکی از تنها داستانهای اخیر موفقیت تجاری سوریه تبدیل شده است. صنعتی که آنقدر بزرگ و پیچیده شد و رشد کرد که رقیبی برای تولید ناخالص داخلی این کشور شد.

از ویرانه های سوریه و فروپاشی فاجعه بار آنسوی مرزهای لبنان، جایی که در اواخر آوریل محموله کپتاگون پنهان شده در محموله انار و صادرات آنها از بیروت توسط مقامات سعودی پیدا شد واقعیت عجیبی نمایان است.، واقعیتی که تبلور تبدیل شدن هر دو کشور به کشورهای قاچاق کننده مخدر است چیزی که پیشتر با آن روبرو نشده اند.

قبل از ضبط میلیون ها قرص کپتاگون در آوریل، که منجر به ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی از لبنان در عربستان سعودی شد، حداقل 15 محموله دیگر از این دارو در خاورمیانه و اروپا در دو سال گذشته رهگیری شده است. شش مقام پلیس و اطلاعات در خاورمیانه و اروپا به گاردین گفته اند که مخدر مورد نظر از قلب سوریه یا از مرزهای لبنان، جایی که شبکه ای از افراد نامعلوم  و خانواده های جنایتکار، رهبران شبه نظامیان و....

منبع و ادامه:گاردین

 

نظرات

پست‌های پرطرفدار