جاسوسی ایالات متحده از مرکل و سایر اروپایی ها از طریق دانمارک

رویترز: آژانس امنیت ملی ایالات متحده  از همکاری با واحد اطلاعات خارجی دانمارک برای جاسوسی از مقامات ارشد کشورهای همسایه، از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، استفاده می کرد.این یافته ها نتیجه یک تحقیق داخلی در سال 2015 در سرویس اطلاعات دفاعی دانمارک در مورد نقش در این جاسوسی ست.

صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه از دانمارک و آمریکا خواسته‌اند در باره مسئله شنود توضیح دهند و جوانب امر را  شفاف‌سازی کنند. امانوئل مکرون پس از نشست مجازی با آنگلا مرکل با لحنی اعتراضی گفت: «چنین چیزی بین شرکا پذیرفتنی نیست. انتظار می‌رود دانمارک و آمریکا حقایق امر را به وضوح توضیح دهند.»

آنگلا مرکل نیز از  آنچه روی داده، برانگیحته است. او در تایید انتقاد مکرون گفت: «نگرش دولت آلمان نسبت به شنود مکالمات مقامات سیاسی همان است که قبلا بود.»

اشاره مرکل به اکتبر ۲۰۱۳ است که مشخص شد، آژانس امنیت ملی آمریکا اطلاعات میلیون‌ها شهروند آلمانی را جمع‌آوری کرده و تلفن همراه صدراعظم را نیز تحت کنترل و شنود داشته است. آن موقع نیز صدراعظم "جاسوسی بین دوستان" را به چالش کشیده بود.

مرکل با استقبال از این که دولت دانمارک اقدام سرویس مخفی را تقبیح کرده، گفت: «این از نظر من نه تنها مبنایی برای روشن کردن موضوع است، بلکه به اعتمادآفرینی نیز کمک خواهد کرد.»

دولت دانمارک از ماجرای شنود تبری جسته است. ترینه برامسن، وزیر دفاع این کشور گفته است: «شنود سیستماتیک متحدان نزدیک غیرقابل قبول است.» سرویس اطلاعاتی دانمارک اما سکوت پیشه کرده و پرسش‌های رسانه‌ها را بی‌پاسخ گذاشته است.

منبع و ادامه:رویترز

نظرات

پست‌های پرطرفدار