بهشت قاچاقچیان:چگونه ونزوئلا از طلای برای دور زدن تحریم های ایالات متحده استفاده می کند؟

   

سانکشن:طی پنج سال گذشته، قیمت های پایین نفت و تحریم های سنگین ایالات متحده بر صنعت نفت ونزوئلا سبب شد که اقتصاد این کشور آمریکای جنوبی دچار چالش شود. در غیاب درآمد نفتی که  دوران پرباری داشت ، صادرات طلا به عنوان یکی از آخرین راه های نجات های مالی برای رئیس جمهور <<ونزوئلا، نیکولاس مادورو>>، و متحدان سیاسی وی است.

به دلیل نقض حقوق بشر، فساد گسترده و امور محیط زیستی،صنعت طلا ونزوئلا، در ابتدا توسط وزارت خزانه داری آمریکا در نوامبر 2018 تحریم شد. پس از آن هر دو شرکت استخراج فلزات آهنی در ونزوئلا، Minerven و رئیس جمهور آن، آدریان پردومو، در سال 2019 به این لیست در ایالات متحده اضافه شدند. دولت ایالات متحده، که دولت مادورو را به رسمیت نمی شناسد، همچنین سال گذشته به بانکداران، دلالان، بازرگانان و دلالان و واسطه ها هشدار داد که با طلا و نفت یا سایر کالاهای ونزوئلا که توسط مافیای مادورو از مردم ونزوئلا سرقت می شود معامله نکنند.

تاریخچه:

به دو دلیل اصلی طلا برای رژیم مادورو بسیار مهم است. اول، ونزوئلا یک اقتصاد رانتی است که تقریباً همه چیز از جمله 75٪ مواد غذای این کشور و تقریباً تمام تجهیزات پزشکی و بیشتر کالاهای تولیدی و حتی بنزین را وارد می کند. بنابراین دولت به درآمد حاصل از فروش طلا برای تأمین محصولات اساسی و کالاهای اساسی در ونزوئلا وابسته است.

دلیل دوم و اغلب نادیده گرفته شده این است که تحریم های اقتصادی هدفمند، ونزوئلا را از سیستم مالی جهانی تحت سلطه ایالات متحده جدا کرده است. معاملات مربوط به دولت ونزوئلا و شرکتهای مرتبط با مادورو به دلیل محدودیت در نقل و انتقالات دلار آمریکا، اغلب در حسابهای خارجی گرفتار و ناتوان است. رژیم مادورو با بازار کم رمق صادرات نفت و ارز غیرقابلش ، در واقع توانایی پرداخت هزینه کالاهای اساسی را ندارد. حتی اگر توانایی مالی برای این کار را داشته باشد نیز امکان پرداخت و انتقال پول را ندارد.

انجام معاملات با طلا به جای ارز این مشکل را حل می کند. در حقیقت، ابداع نوعی مبادله است. با مصونیت بیشتر طلا در برابر تحریم های بین المللی این امر آسان تر می شود. طلا دارای ارزش جهانی است، بندرت نوسانات چشمگیر قیمت را تجربه می کند، و برخلاف نفت، ذخیره کردن، پنهان کردن و حمل و نقل آسان است. همچنین وقتی طلا از کشور مبدا خود خارج شود و تصفیه شود، عملاً قابل ردیابی نیست......

منبع و ادامه: سانکشن

 

نظرات

پست‌های پرطرفدار