جمهوریت نظام اسلامی رو به مرگ است

 

فارین پالسی: علی لاریجانی، رئیس سابق پارلمان ایران، در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد: رشد اقتصادی ما سرعت لازم برای حل مشکلات، به ویژه برای جوانان و بیکاری آنها را ندارد. طبیعی ست که با وجود تحریم ها نمی تواند چنین رشدی داشت.گفته های لاریجانی، چند روز قبل از رد صلاحیت وی توسط یک نهاد قدرتمند دینی به نام شورای نگهبان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت.
در حالی که لاریجانی حمایت خود را از مذاکره با غرب برای لغو تحریم ها و رسیدگی به اختلافات فراتر از موضوع هسته ای ابراز کرده است، ابراهیم رئیسی رئیس تندرو دادگستری و  رقیب وی برای ریاست جمهوری، نظر بسیار متفاوتی در مورد چگونگی برخورد با تحریم های ایالات متحده دارد . دو ماه پیش، او اعلام کرده بود به جای مذاکره با دشمن، ما باید از طریق مدیریت صحیح ظرفیت انسانی و طبیعی کشور، مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم.

اما رد صلاحیت لاریجانی و دیگر اعتدال گرایان و اصلاح طلبان برجسته از انتخابات امسال، که رئیسی را عملاً بی رقیب به سمت ریاست جمهوری می فرستد، فراتر از پرونده هسته ای است. این یک نقطه انحراف در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی است. نیروهای تندرو با جهان بینی مستبدانه و کاملاً ضد آمریکایی در حال مانور گستاخانه برای دور کردن رقبای میانه رو خود را از صحنه سیاسی و بی اعتباری و واژگونی سیستم هستند.

 خط اصلی گسل سیاسی در سیستم محدود و تعریف شده ایران، از دهه 1990 تاکنون، عمدتاً بین طرفداران حفظ سلطه نهادهای حکومت دینی دولت و کسانی که می خواهند آن را اصلاح کنند وجود دارد. این گروه به دنبال نیرومندتر کردن جمهوریت آن هستند. عناصر تندرو بیشتر به دنبال یک وضعیت سیاسی و اجتماعی جزیره ای هستند، در حالی که نیروهای متفکر اصلاحات سعی در گشودن درهای کشور داشتند. آنها در سیاست خارجی نیز اختلاف نظر دارند. دیکتاتورهای مذهبی اغلب طرفدار ایزوله .....

 

منبع و ادامه :فارین پالسی

نظرات

پست‌های پرطرفدار