گنبد آهنین اسرائیل چگونه کار می کند؟

 

ووکس:این روزها، شما احتمالاً فیلم های آسمان تاریک را با انفجار گلوله های نورانی، که مانند سفینه های فضایی بیگانه در حال انجام نبرد یا نمایش آتش بازی وحشتناک هستند، را دیده اید.این نمایش پیش زمینه صدای آژیرهای حمله هوایی را نیز با خود دارد . این نمایی از گنبد آهنین اسرائیل است. سیستم دفاع هوایی این کشور برای رهگیری موشک های ورودی کوتاه برد استفاده می شود. درگیری شدید این هفته بین اسرائیل و حماس، شبه نظامیان فلسطینی مستقر غزه، یک نگاه اجمالی از گنبد آهنین را در عمل به نمایش گذاشته است.

این سیستم حدود یک دهه است که با پشتیبانی مالی و فنی سنگین ایالات متحده توسعه یافته است. به گفته مقامات اسرائیلی، حدود 90 درصد در مسدود کردن موشک های کوتاه برد که معمولاً توسط حماس و سایر گروه ها در منطقه استفاده می شود، موثر است.

ژان لوپ سامائان،محقق وابسته به پژوهشگاه موسسه خاورمیانه در دانشگاه ملی سنگاپور، که در زمینه دفاع موشکی اسرائیل مطالعه کرده است، می گوید :گنبد آهنین مانند یک بیمه نامه برای اسرائیل است و به شهروندان اطمینان و امنیت می دهد و از خسارات جانی و مالی آنان محافظت می کند .

اما توانایی اسرائیل در دفاع در برابر این حملات موشکی تغییری در نحوه پاسخگویی به آنها ایجاد نکرده است. اسرائیل با حملات هوایی و توپخانه ای به غزه یا هرجای دیگر که موشک از آنجا می آیدبخش دیگر کار را ادامه می دهد. غیرنظامیان فلسطینی اغلب بار این حملات را متحمل می شوند.

در طرف دیگر، گروههایی مانند حماس سعی در غلبه بر سیستم دفاعی گنبد آهنین دارند.آنان نه ده ها بلکه صدها موشک پرتاب می کنند و  می دانند بیشتر آنها رهگیری می شود و هرگز به اهداف مورد نظر خود اصابت نمی کنند. اما در همین حال امیدوارند که اگر به اندازه کافی موشک شلیک کنند، حداقل چند تایی به هدف بخورد.از روز جمعه، به گفته مقامات اسرائیلی، شبه نظامیان در غزه 2200 موشک شلیک کردند که گنبد آهنین 85 تا 90 درصد موشک هایی را که مردم یا زیرساخت ها را تهدید می کرد ،رهگیری کرد.....

منبع و ادامه:ووکس

نظرات

پست‌های پرطرفدار