بدون توافق هسته ای، ایران چقدر به بمب اتم نزدیک است؟

 

 

  

dw

بلومبرگ:سه سال پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای با ایران، دولت تهران با داشتن مواد مورد نیاز به تولید سلاح هسته ای نزدیک است. چنانچه برجام در همین وضعیت بماند و درجا بزند، ایران به سلاح هسته ای نزدیک تر از آن چیزی ست که تصور می کنیم.علی رغم  یک رژیم نظارتی دقیق، ایرانیان با استفاده از فن آوری های پیشرفته تر، اورانیوم بیشتری را به سطوح بالاتر غنی سازی کرده اند، . این تحولات باعث شده که دولت جو بایدن به دیپلمات های اروپا، چین و روسیه در تلاش برای احیای توافق سال 2015 بپیوندد و برنامه اتمی تهران را در ازای کاهش تحریم های اقتصادی مهار کند.

در صورت تصمیم رهبران ایران برای غنی سازی سنگین تا سطح 90٪ که معمولاً در سلاح ها استفاده می شود، ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده (به معنی افزایش غلظت ایزوتوپ اورانیوم 235) آماده کرده است. برای اولین بار، این کشور مقادیر اورانیوم بسیار غنی شده تولید می کند که تا 60 درصد خالص سازی شده است. این امر  نشان می دهد مهندسان این کشور می توانند به سرعت به درجه مورد نیاز برای تولید سلاح هسته ای برسند.بازرسان آژانس انرژی هسته ای بین المللی گزارش داده اند که این کشور بیش از 3000 کیلوگرم اورانیوم غنی شده که به طور معمول 3٪ 5٪ غلظت U 235 دارد در اختیار دارد. این مقدار 10 برابر حجم مجاز توافقنامه 2015 است.

تاریخ معاصر مشاجره هسته ای با ایران

اما چرا غنی سازی اینقدر مهم است؟
بدست آوردن مواد لازم برای القای شکاف اتمی دشوارترین مرحله در فرآیند تولید انرژی هسته ای یا بمب اتمی ست. کشورها برای تولید ایزوتوپ های اورانیوم 235 که کمتر از 1٪ ماده معدنی اورانیوم را تشکیل می دهند و برای حفظ واکنش زنجیره شکافت  ، نیاز به ایجاد زیرساخت های صنعتی دارند.هزاران سانتریفیوژ که با سرعت مافوق صوت می چرخند برای جداسازی مواد استفاده می شود. آژانس بین المللی انرژی هسته ای تغییرات سطح گرم موجودی اورانیوم را در سراسر جهان پیگیری می کند تا اطمینان حاصل کند که مواد برای سلاح ها هدایت نمی شوند. در درون و قلب درگیری هسته ای این کشور با آمریکا برای دو دهه مشاجره اینکه ایران حق غنی سازی اورانیوم را حفظ کند با نه همواره وجود داشت.....

منبع و ادامه :بلومبرگ

نظرات

پست‌های پرطرفدار