زندگانی تجملی رهبران حماس در روزگار سخت مردم غزه !




عرب ویکلی
: اسماعیل هنیه، رهبر حماس، با پیام مبارزه مسلحانه و ریاضت اقتصادی در انتخابات 2006 فلسطین، متعهد شد که پس از هدایت گروه مبارز اسلامی به  سمت پیروزی ، خود با روغن زیتون و گیاهان خشک زندگی کند.اما وی از آن زمان نوار غزه فقیر را ترک کرده و به همراه برخی دیگر از رهبران حماس، اوقات خود را بین ترکیه و قطر در زندگی لوکس  به سر می برد. با برنامه ریزی انتخابات جدید در بهار امسال، حماس تلاش خواهد کرد تا مانند یک رهبر فرومایه و فرصت طلب به تجارت خود بپردازد.

باید دید آیا انتخابات تعیین شده توسط رئیس جمهور محمود عباس واقعاً برگزار می شود یا خیر. برگزاری آن نیز بیشتر به این بستگی دارد که آیا حزب سکولار فتح و حماس می توانند به نوعی توافق کنند تا اختلافات تلخی را که دفعه قبل مانع برگزاری رای گیری شده است، از بین ببرند یا نه.

اما واضح است که وجهه حماس در میان بسیاری از فلسطینیان، حتی حامیان همیشگی، از سال 2007  کمرنگ شده است. در آن سال این گروه غزه را از نیروهای عباس در طی یک هفته نبردهای خونین خیابانی تصرف کرد.

از آن زمان، حماس شبه دولتش را با نیروهای امنیتی خود ایجاد کرده است. اقتصاد غزه در اثر سه جنگ با اسرائیل و محاصره فلج کننده مصر و اسرائیل ویران شده است. 2 میلیون نفر از مردم به آنچه فلسطینیان اغلب به عنوان بزرگترین زندان در فضای باز جهان می نامند، زندگی می کنند.

رهبران حماس که زمانی یک گروه مبارز زیرزمینی بودند، لباس های خیابانی و موتورهای خود را باکت و شلوارهای تجاری و اتومبیل های براق معاوضه کردند. برخی مانند هانیه به هتل های مجلل ترکیه و قطر رقت و آمد دارند و مقامات رده پایین تر و مردمان عادی فلسطین را مجبور به تحمل عواقب سیاست های خود می کنند.

هر سال، اوضاع بدتر می شود. یوسف احمد، که در یک مغازه فروش مواد غذایی در یک بازار شرقی شهر غزه کار می کند، گفت:مردم حتی پول ندارند که چیزهای اساسی را بخرند.مردم  غزه به صورت پنهانی و خصوصی غرغر و شکایت می کنند، آنان بندرت بر علیه حماس صحبت می کنند......

منبع و ادامه:عرب ویکلی

نظرات

پست‌های پرطرفدار