چرا اروپا طرفدار اسرائیل شد؟!

 

 

 

فارین پالسی:هفته گذشته، سباستین کورز، صدراعظم اتریش تصمیمی غیرمعمول گرفت و پرچم اسرائیل را بر روی ساختمانهای رسمی به نشانه همبستگی با این کشور که با حملات موشکی حماس به شهرهایش روبرو است، به اهتزاز درآورد. او گفت: من حملات علیه اسرائیل از نوار غزه را با نهایت قاطعیت محکوم می کنم.اسرائیل حق دفاع در برابر این حملات را دارد.صدراعظم با این کار انتقاداتی را که به او برای اتحادش با حزب راست افراطی اتریش وجود دارد را منحرف می کند. روز چهارشنبه، شورای اروپا (منهای مجارستان) در مورد قطعنامه ای که خواستار آتش بس است موافقت کرد، اما صدر اعظم اتریش در ابراز حمایت از اسرائیل در بین رهبران اروپایی نیست.

از زمان شروع این دور جدید خشونت و درگیری بین اسرائیل و حماس، رهبران اروپایی در ابراز حمایت خود از حق اسرائیل در دفاع از شهروندان خود باهیاهو و پرطمطراق ظاهر شده اند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، راکت های حماس را حملات تروریستی خوانده و طبقه سیاسی آلمان در چپ و راست، در میان مبارزات پارلمانی، حمایت خود از اسرائیل را تکرار کرده است.

آنالنا باربوک، نامزد سبز و شانس اول در جانشینی مرکل طبق نظرسنجی، امنیت اسرائیل را منافع ملی کشور مدرن آلمان خوانده است. نتانیاهو با ابراز تشکر از رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن اما همچنین از رهبران اروپایی، به ویژه رئیس جمهور فرانسه، نخست وزیر انگلیس، نخست وزیر اتریش، نخست وزیر آلمان و دیگران، این اظهارات حمایت آمیز را تأیید کرد. او افزود: آنها از حق طبیعی و بدیهی ما برای دفاع از خود حمایت کرده اند.

روابط دو طرف همیشه اینطور گرم نبود. روابط اتحادیه اروپا با اسرائیل برای دهه ها بسیار سرد بود. در انتفاضه دوم، اتحادیه اروپا تلاش کرد تا در برابر حمایت دولت جورج دبلیو بوش از دولت شارون توازن ایجاد کند. افکار عمومی خصمانه بود. در یک نظرسنجی در سال 2003 که بحث و مجادلات زیادی را برانگیخته بود، 59 درصد از اروپاییان اسرائیل را بزرگترین تهدید برای صلح جهانی نامیدند. اعتراضات و درخواست های تحریم در جریان بود. با این حال، اوضاع تغییر کرد .....

منبع و ادامه :فارین پالسی

نظرات

پست‌های پرطرفدار