جنگ داخلی، ویرانی، فقر شدید ...پیروزی تضمین شده اسد در انتخابات جعلی

  theguardian

گاردین:آخرین باری که سوریه انتخابات ریاست جمهوری را در سال 2014 برگزار کرد، هیچ شکی در مورد پیروزی بشار اسد وجود نداشت. اما با تسلط مخالفان بر شهرهای این کشور و حتی حومه دمشق، آینده او در آن زمان نامعلوم بود .پس از اینکه متحدان روسی و ایرانی رژیم مداخله کردند و روند جنگ را تغییر دادند سوریه به اسد بازگردانده شد. بیشتر سوریه اکنون تحت سیطره اسد است. روز چهارشنبه هفته جاری، شهروندان این کشور برای یک نمایش ساختگی دموکراتیک و مشروعیت دادن داخلی و خارجی به حکومت اسد، به پای صندوق رای می آیند.

سهیل الغازی، محقق سوری و همکار غیر مقیم موسسه تحریر در مور سیاسی خاورمیانه، می گوید:در سال 2014 حال و هوا متفاوت بود. اسد هنوز هم می توانست برود.اما آنان که این کشور را ترک کرده اند، می دانند که دیگر یک سرنگونی نظامی اتفاق نخواهد افتاد.

هم رژیم اسد و هم روسیه با استفاده از برگزاری این انتخابات ادعا خواهند کرد که سوریه امن است، بنابراین پناهندگان می توانند برگردند. این انتخابات همچنین عاملی برای احیای جایگاه رژیم در میان کشورهای عربی و شاید اتحادیه عرب است.

سوریه از سال 1970 توسط خاندان اسد اداره می شود، پس از آن پارلمان و دولت از بسیاری از اختیارات تصمیم گیری و موقعیت های مهم محروم شد. حزب بعث برای تحکیم جایگاه خود به عنوان رهبر دولت و جامعه تلاش بسیار کرد .

بشار پس از مرگ پدرش حافظ اسد در سال 2000، سومین گزینه جانشینی بود. این چشم پزشک ادعا کرد که می خواهد اصلاحات سیاسی واقعی را در کشور راه بیاندازد، اما در نهایت حتی وحشی تر از پدرش شد. اعتراضات خیابانی در بهار عربی در سال 2011 با خشونت شدید دولت پلیس روبرو شد و به یک جنگ داخلی پیچیده و غیرقابل حل تبدیل شد.....

منبع و ادامه :گاردین

نظرات

پست‌های پرطرفدار